ثبت نخستین تصویر مستقیم از یک سیاره فراخورشیدی

0 285

محققان برای نخستین بار از یک سیاره فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) به‌طور مستقیم عکس گرفتند. در همین راستا دانشمندان مؤسسه مکس پلانک (Max Planck Institute) آلمان یک تصویر اپتیکی (نوری) از یک سیاره فراخورشیدی را ثبت کردند که در فاصله ۶۳ سال نوری از زمین قرار دارد. این شیء آسمانی بتا پیکتوریس سی (Beta Pictoris c) نام دارد و در حقیقت دومین سیاره‌ای می‌باشد که در منظومه بتا پیکتوریس رصد شده است. 

آن‌ها برای این منظور به‌وسیله تلسکوپ‌های VLT (سرواژه Very Large Telescope) در شیلی درخشش نور این سیاره را رصد کردند. در مرحله بعد محققان تصاویر ثبت‌شده توسط ۴ تلسکوپ را توسط روش سرعت شعاعی ترکیب نمودند. این یک روش مرسوم برای ردیابی سیاره‌های فراخورشیدی محسوب می‌شود.

محققان برای ساخت یک تلسکوپ مجازی که مشخصات موردنیاز برای نشان دادن بتا پیکتوریس سی را داشته باشد، از ابزاری موسوم به گرویتی (GRAVITY) استفاده کردند. این ابزار نور چهار تلسکوپ را همزمان دریافت و آن‌ها را در یک تصویر ترکیب کرد. به‌این‌ترتیب ستاره‌شناسان مکان دقیق سیاره فراخورشیدی را تعیین نمودند. به‌گفته آن‌ها، نور رصدشده از سیاره بتا پیکتوریس سی ۶ بار ضعیف‌تر از دیگر سیاره این منظومه است. محققان همچنین متوجه شدند حجم این سیاره ۸ برابر مشتری است. منظومه بتا پیکتوریس در فاصله ۶۳.۴ سال نوری از منظومه شمسی قرار گرفته و فقط ۲ سیاره در آن رصد شده است.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15890
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها