برای نخستین بار یک تصویر با استفاده از هوش مصنوعی در فضا پردازش شد

0 360

یک ماهواره اروپایی برای اولین بار تصویری را با استفاده از هوش مصنوعی در فضا پردازش کرد؛ امری که دامنه وسیعی از کاربردها را فراهم می‌آورد. طی این مأموریت ابزار سخت‌‌افزار هوش مصنوعی کوچکی موسوم به هایپراسکات ۲ (HyperScout 2) که روی یکی از دو نانوماهواره‌ اسپانیایی FSSCat نصب شده، ابرها را در تصویری از سطح زمین شناسایی نمود. هایپراسکات ۲ با استفاده از تراشه هوش مصنوعی جدیدی به‌نام میرید ۲ (Myriad 2) عملکرد پردازش را بالاتر برده و باعث بهبود قابلیت‌های پردازش داده‌ها برای تصاویر فراطیفی می‌شود. این ابزار همچنین دارای یک کانال مادون قرمز حرارتی است که طی همکاری با برنامه مشاهده زمین (Earth Observation Programme) آژآنس فضایی اروپا (ESA) ساخته شده است.

هایپراسکات ۲ با وزن ۱.۷ کیلوگرم توسط شرکت آمریکایی کوساین (Cosine) ساخته شده است. ابزار مذکور امکان تصویربرداری فراطیفی را در طیف مادون قرمز مرئی و نزدیک برای تجزیه و تحلیل ساختار زمین فراهم می‌آورد. این ابزار همچنین مجهز به سه باند مادون قرمز حرارتی است که هدف از آن‌ها بازیابی توزیع دما و افزایش تعداد کاربردهای مشاهده زمین می‌باشد. تراشه میرید ۲ نیز توسط شرکت اینتل ایرلند (Intel Ireland) به مرکزیت ایرلند که زیرمجموعه شرکت آمریکایی اینتل (Intel) به‌شمار می‌رود، تولید شده است. میرید ۲ این امکان را به هایپراسکات ۲ می‌دهد تا تصاویر را با الگوریتم‌های یادگیری ماشین پردازش کند، بدون آنکه به نیرویی بیشتر از آنچه در نانوماهواره در دسترس است نیاز باشد. 

نمای ابزار هایپراسکات ۲

قابلیت پردازش تصاویر طیفی در فضا با استفاده از هوش مصنوعی کاربردهای زیادی را فراهم‌ می‌آورد. یکی از کاربردهای بالقوه مدیریت آتش‌سوزی است که طی آن می‌توان از مناطق آتش‌سوزی با خطر بالا نقشه‌برداری کرد و گسترش احتمالی آن را کنترل نمود. این امر همچنین در حوزه کشاورزی از جمله پیش‌بینی عملکرد محصولات مزایای فراوانی دارد؛ اینکه چه میزان محصول در چه زمانی باید برداشت شود. بهینه‌سازی آبیاری‌، تنظیم سطح کوددهی و استفاده از حداقل میزان سموم دفع آفات از دیگر کاربردهای پردازش تصاویر طیفی در فضاست. علاوه‌بر این‌ها، با بهره‌گیری از این قابلیت می‌توان به شناسایی مناطقی که دچار مشکل یا بحران هستند، اقدام نمود و ضمن ارائه هشدارهای لازم، وضعیت آن مناطق را تجزیه و تحلیل کرد. 

مأموریت FSSCat شامل دو نانوماهواره‌ با ابعاد 6U هستند که توسط دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا (Polytechnic University of Catalonia) اسپانیا و شرکت آمریکایی تایواک (Tyvak) ساخته شده‌اند. این نانوماهواره‌ها سال جاری میلادی توسط ماهواره‌بر اروپایی وگا (Vega) در مدار لئو قرار گرفتند.

نمای نانوماهواره‌های FSSCat

 

space.skyrocket ، cosine ، spacedaily

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15852
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها