ناسا از جزئیات نقشه راه پروژه بازگشت به ماه خود رونمایی کرد

0 260

آژانس فضایی آمریکا از جزئیات پروژه بازگشت به ماه خود موسوم به آرتمیس (Artemis) رونمایی کرد. بر این اساس، اجرای این پروژه که طی آن نخستین فضانورد زن به ماه اعزام خواهد شد، نیازمند بودجه‌ای معادل ۲۸ میلیارد دلار است. ناسا قصد دارد برنامه آرتمیس را در سال ۲۰۲۴ عملیاتی کند؛ پروژه‌ای که نخستین سفر فضانوردان به ماه از سال ۱۹۷۲ میلادی تاکنون به‌حساب می‌آید.

در سند منتشرشده از سوی ناسا شاهد نمایش پیشرفت‌های این آژانس در برنامه آرتمیس و اعلام مأموریت‌های اصلی آن هستیم. این سند علاوه‌بر اطلاعاتی که تاکنون از پروژه مذکور ارائه شده، یک دید کلی از دستاوردهای ناسا مانند آزمایش‌های مرتبط با‌ کپسول فضایی اوریون (Orion) و حامل فضایی SLS به ما می‌دهد. آژانس فضایی آمریکا در سند خود همچنین به بیان جزئیاتی درباره نقش ایستگاه‌ قمری گیت‌وی (lunar Gateway) در این پروژه پرداخته است؛ ایستگاهی که در مدار ماه مستقر شده و زمینه حضور دائمی انسان روی این کره را فراهم خواهد آورد.


نخستین مرحله این پروژه شامل پرواز آزمایشی یک ماهه اطراف ماه است که بدون سرنشین انجام می‌شود؛ این مرحله آرتمیس-۱ نام داشته و قرار است در پاییز۲۰۲۱ انجام گیرد. در مرحله آرتمیس-۲ همین پرواز آزمایشی همراه یک سرنشین در سال ۲۰۲۳ صورت می‌پذیرد. طی مرحله آرتمیس-۳ نیز در سال ۲۰۲۴ سفر فضانوردان از جمله یک زن به ماه آغاز می‌شود. در این مأموریت، فضانوردان یک هفته روی سطح ماه می‌مانند و نمونه‌هایی از خاک آن را جمع‌آوری می‌کنند. آن‌ها همچنین به‌انجام آزمایش‌هایی پرداحته و منابع مختلف قمر زمین را جستجو می‌کنند.

پس از این مرحله و در سال‌های بعد، ناسا پایگاهی برای اقامت فضانوردان در قمر زمین توسعه می‌دهد تا توسط آن از انجام مأموریت‌های طولانی‌تر روی ماه و مریخ پشتیبانی کند. البته اجرای برنامه آرتمیس در زمان‌های مذکور مشروط به اختصاص بودجه‌های لازم است.

 

digiato ، mehrnews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15824
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها