برای نخستین بار شفق قطبی در یک دنباله‌دار شناسایی شد

0 235

پدیده‌ شفق قطبی که پیش از این تنها به سیاره‌ها و قمرهای مشتری نسبت داده می‌شد، اکنون توسط داده‌های فضاپیمای روزتا (Rosetta) آژانس فضایی اروپا (ESA) در یک دنباله‌دار شناسایی شده است. داده‌های فضاپیمای روزتا نشان داده که دنباله‌دار ۶۷پی/چوریوموف-گراسیمنکو (67P/Churyumov-Gerasimenko به‌اختصار 67P/C-G) از خود تابش فرابنفش دور (Far-UV) دارد. این نخستین بار است که چنین تابش‌های الکترومغناطیسی در فرابنفش دور بر روی جرمی آسمانی به‌جز سیاره یا قمر ثبت می‌شود.

مارینا گالاند (Marina Galand)، محقق کالج سلطنتی لندن (Imperial College London)، دراین‌باره می‌گوید: «ما با تلفیق داده‌ها از ابزارهای گوناگون روزتا توانستیم تصویر بهتری از آنچه در حال رخ دادن در اطراف این دنباله‌دار است به‌دست آوریم. این امر به ما امکان داد تا تابش فرابنفش 67P/C-G را شناسایی کنیم.» به‌گفته محققان داده‌ها نشان می‌دهد ماهیت این تابش از نوع شفق قطبی است.

در کره‌ زمین شفق قطبی هنگامی تولید می‌شود که ذرات باردار الکتریکی از خورشید با سرعت زیاد به لایه‌های بالایی جو برخورد کرده و نورهای با رنگ‌های سبز، سفید و قرمز ایجاد می‌کنند. در جاهای دیگر منظومه‌ی شمسی نیز مانند سیاره‌ مشتری و برخی از قمرهای آن، به‌همراه زحل، نپتون و همچنین مریخ، این تابش‌ها دیده می‌شود. 

منبع دیجی‌کالا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15821
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها