موتورهای حامل‌های فضایی آینده ناسا با فناوری چاپگر سه‌بعدی توسعه می‌یابند+فیلم

0 520

آژانس فضایی آمریکا قصد دارد موتور حامل‌های فضایی آینده خود را با بهره‌گیری از فناوری چاپگرهای سه‌بعدی و با اتخاذ روشی نوین بسازد. ناسا در قالب پروژه‌ای با نام RAMPT (سرواژه Rapid Analysis and Manufacturing Propulsion Technology) به‌دنبال توسعه روشی جدید برای چاپ سه‌بعدی قطعات موتور حامل‌ با استفاده از پودر فلز و لیزر است. این روش موسوم به DED (سرواژه Direct Energy Disposition) مزایای متعددی همچون کاهش هزینه و مدت زمان تولید را در پی خواهد داشت.

درو هوپ (Drew Hope)، از مدیران ناسا، می‌گوید: «این فناوری به ما اجازه می‌دهد تا پیچیده‌ترین و گران‌ترین قطعات موتور حامل را با قیمت کمتری نسبت به گذشته توسعه دهیم. به‌علاوه، شرکت‌های فعال در حوزه هوافضا و سایر شرکت‌هایی که در صنایع پزشکی، حمل و نقل و زیرساخت فعالیت می‌کنند، امکان استفاده از آن را دارند.»

یکی دیگر از مزیت‌های روش یادشده، تولید قطعات بزرگ و پیچیده از جمله نازل موتور و کانال‌های خنک‌کننده درون آن است. پاول گرادل (Paul Gradl)، از کارکنان ناسا، عنوان می‌کند: «ساخت نازل‌های موتور به‌روش معمول بسیار مشکل و زمان‌بر است. ما می‌توانیم هزینه و زمان ساخت نازل‌های مجهز به کانال‌های خنک‌کننده و دیگر قطعات مهم حامل را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهیم. روش جدید در واقع به ما اجازه می‌دهد تا قطعات بسیار بزرگ با ساختارهای درونی پیچیده‌ای را بسازیم که ساخت آن‌ها در گذشته بسیار دشوار بوده و یا امکان‌پذیر نبوده است.»

تیم RAMPT ناسا به تازگی یکی از بزرگ‌ترین نازل‌های موتور حامل با قطر ۱۰۱.۶ سانتی‌متر و ارتفاع ۹۶.۵ سانتی‌متر را به‌وسیله چاپگر سه‌بعدی توسعه داد و امیدوار است در آینده قطعات دیگر را نیز به کمک این روش بسازد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15788
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها