شناسایی ۵۰ سیاره فراخورشیدی جدید با کمک هوش مصنوعی برای نخستین بار

0 191

محققان دانشگاه واریک (University of Warwick) و مؤسسه آلن تورینگ (Alan Turing Institute) انگلستان برای نخستین بار با کمک هوش مصنوعی وجود ۵۰ سیاره فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) را تأیید کردند. آن‌ها برای این منظور از فرایندی مبتنی بر یادگیری ماشین (نوعی از هوش مصنوعی) جهت تحلیل یک نمونه از سیاره‌های احتمالی رصدشده توسط تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler) ناسا استفاده کردند و توانستند سیاره‌های واقعی را از سیاره‌های غیرواقعی تشخیص دهند.

به‌طور معمول تحقیقات پیرامون سیاره‌های فراخورشیدی شامل حجم بالایی از داده‌هایی می‌شود که تلسکوپ‌ها جمع‌آوری می‌کنند. یک ستاره با عبور خود، نور عظیمی منتشر می‌کند که تلسکوپ قادر به دریافت آن است؛ اما امکان خطا در آن وجود دارد و ممکن است سیاره‌هایی به‌اشتباه شناسایی شوند. دانشمندان طی این مطالعه الگوریتمی مبتنی بر یادگیری ماشین توسعه دادند که می‌تواند در مقیاس بزرگ میان سیاره‌های واقعی و غیرواقعی تفاوت قائل شود.

هوش مصنوعی دانشمندان برای این کار، توسط دو نمونه بزرگ از سیاره‌های واقعی و نمونه‌هایی از سیاره‌های غیرواقعی آموزش داده شد. این سیاره‌ها ابعاد متفاوتی از سیاره نپتون تا زمین دارند و دوره چرخش آن‌ها نیز از ۱ تا ۲۰۰ روز است.

دیوید آرمسترانگ (David Armstrong) محقق ارشد این پژوهش در دانشگاه وارویک می‌گوید: «تا‌به‌حال از روش هوش مصنوعی برای تأیید وجود سیاره‌ها استفاده نشده بود. پیش‌تر روش یادگیری ماشین برای رده‌بندی سیاره‌ها به‌کار گرفته شده، اما استفاده از این روش برای تأیید وجود سیاره‌ها اجرایی نشده بود.» این احتمال وجود دارد که در آینده هوش مصنوعی در کشف زندگی فرازمینی به ما کمک کند.

 

mehrnews ، digiato

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15713
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها