محققان تحت هدایت یک دانشمند ایرانی لباس فضایی جدید ناسا را توسعه دادند

0 283

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو (University of California, San Diego) با هدایت نیکی اشعری، مهندس ایرانی‌الاصل این دانشگاه، یک لباس فضایی جدید برای ناسا طراحی کرده‌اند که قادر است فضانوردان را در شرایط ریزگرانش سالم نگه داشته و به کاهش اثرات مضر قرارگیری در شرایط بی‌وزنی کمک کند.

این «لباس گرانشی سیار» که با بودجه ناسا توسعه یافته، فشارهای منفی به پاهای فرد وارد می‌کند و خون را در آنجا به جریان می‌اندازد؛ اما ممکن است چرایی این مسئله برای شما سؤال باشد. در پاسخ باید گفت که روی سیاره زمین وقتی که ما ایستاده‌ایم، نیروی جاذبه بر ما اعمال می‌شود و سامانه گردش خون ما خون بیشتری را به سمت پاها می‌کشد. همچنین سامانه عروقی ما چون انتظار این را دارد تلاش می‌کند آن را کاهش دهد، حال چه نیروی جاذبه باشد چه نباشد.

بنابراین محققان کاری کرده‌اند که از طریق تولید یک نیروی واکنش زمینی مصنوعی، اثرات مضر ناشی از ریزگرانش مانند کاهش تراکم عضلات و استخوان به حداقل برسد. این لباس انعطاف‌پذیری لازم را به فضانوردان برای انجام وظایف موردنظر خود در هنگام استقرار در یک فضاپیما می‌دهد و از آنجا که می‌توان آن را در طول فعالیت‌های روزانه پوشید، خدمه آسیب کمتری می‌بینند. 

به‌گفته محققان، با این لباس فضانوردان می‌توانند ضمن انجام وظایف روزمره خود، آزادانه در ایستگاه فضایی معلق شوند. لباس مذکور با یک سامانه خلاء سیار کار می‌کند که تحرک کامل و کنترل توسط کاربر را تضمین می‌نماید. محققان همچنین ادعا می‌کنند با تجاری شدن سفر فضایی، این لباس می‌تواند سلامت مسافران و گردشگران فضایی آینده را تضمین کرده و برای سفر به مریخ هم بسیار مفید باشد.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15669
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها