ماهیت ماده ژل مانند کشف‌شده در نیمه پنهان ماه مشخص شد

ماهیت ماده ژل مانندی که ماه‌نورد چینی یوتو-۲ (Yutu-2) سال گذشته میلادی در نیمه پنهان ماه کشف کرده بود، مشخص شد. محققان چینی با تحلیل تصاویر این ماده و مقایسه آن‌ها با نمونه سنگ‌هایی که از مأموریت آپولو به زمین منتقل ‌شده‌اند، می‌گویند این ماده همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد از جنس سنگ است. آن‌ها با تحلیل داده‌های ماه‌نشین یادشده می‌گویند این ماده احتمالاً به‌دلیل ذوب مواد پس از برخورد شهاب‌سنگ و یا فوران آتشفشان‌های سطح ماه به‌وجود آمده است. به‌گفته محققان، ماده مذکور شباهت زیادی به دو نمونه از سنگ‌هایی دارد که در مأموریت‌های آپولو ۱۵ و ۱۷ به زمین آورده شدند.

محققان گفته‌اند تحلیل تصاویر ثبت‌شده از دوربین‌های یوتو-۲ نشان می‌دهد که این ماده عمدتاً از پلاژیوکلازها (حدود ۴۵ درصد)، پیروکسن (۷ درصد) و الیوین (۶ درصد) تشکیل شده که به‌وفور در سطح ماه یافت می‌شوند. آن‌ها همچنین رنگ این ماده را سبز تیره و ابعاد آن را به‌طور تقریبی ۵۲ در ۱۶ سانتی‌متر تخمین زده‌اند. گفتنی است یوتو-۲ اولین فضاپیمایی است که موفق به فرود در نیمه پنهان قمر زمین شده است. نیمه پنهان ماه نیز نیم‌کره‌ای از کره ماه می‌باشد که به‌طور دائمی از دید کره زمین پنهان است.