برای اولین بار منشأ یک «انفجار رادیویی سریع» شناسایی شد

0 293

«انفجار رادیویی سریع» (Fast Rradio Burst به‌اختصار FRB) یکی از رازهای جهان است که با کشف منشأ یکی از آن‌ها در کهکشان راه شیری، به شناسایی آن‌ها نزدیک‌تر شده‌ایم. اخترشناسان به‌تازگی توانسته‌اند مکان اولین FRB در کهکشان راه‌شیری را شناسایی کنند. این انفجار رادیویی سریع مربوط به مگنتار SGR1935+2154 می‌شود که بیش از ۳۲ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. مگنتار نوعی ستاره نوترونی است که میدان مغناطیسی بسیار قدرتمندی دارد.

درحالی‌که این ستاره نوترونی فاصله زیادی تا زمین دارد، نسبت به مگنتار بعدی که در فاصله ۴۹۰ میلیون سال نوری و در کهکشان دیگری قرار دارد، بسیار به ما نزدیک‌تر است. این انفجار اواخر ماه آوریل سال جاری میلادی از طریق ترکیبی از رصدهای ماهواره‌ای و مشاهدات تلسکوپ‌های رادیویی روی زمین از جمله رصدخانه فضایی نیل گهرلز سوئیفت (Neil Gehrels Swift) ناسا، تلسکوپ رادیویی چایم (CHIME) در کانادا و تلسکوپ استار۲ (STARE2) در آمریکا مشاهده شد. 


کشف اخیر می‌تواند اطلاعات بسیار بیشتری پیرامون طبیعت این انفجارها در اختیار دانشمندان قرار دهد. نزدیکی این انفجارها به زمین امکان شناسایی آن‌ها در سایر طول موج‌ها مانند پرتو ایکس را ممکن می‌کند. به‌علاوه، می‌توان علت آن‌ها را نیز متوجه شد؛ شاید عامل این FRBها به میدان‌های مغناطیسی مرتبط باشد، البته این احتمال هم وجود دارد که بخشی درون این ستاره‌ نوترونی باعث انتشار این سیگنال‌ها شود. 


با وجود کشف اخیر همچنان ناشناخته‌های زیادی پیرامون FRBها وجود دارد. هنوز نمی‌دانیم چرا این انفجارها نسبت سایر انفجارها انرژی بیشتری دارند و همچنین چرا الگوی آن‌ها با آنچه از ستاره‌های نوترونی انتظار داریم، متفاوت است. با وجود این موارد، اخترشناسان با شناسایی منشأ اولین FRB در کهکشان راه شیری احتمالاً به پاسخ بسیاری از سؤالات پیرامون این پدیده دست پیدا خواهند کرد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15380
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها