رصد سیاه‌چاله‌ای که مواد داغ در فضا منتشر می‌کند

0 512

ستاره‌شناسان موفق به شناسایی سیاه‌چاله‌ای شدند که در حال انتشار مواد داغ به فضا است. آن‌ها اخیراً انفجاری را به‌شکل فوران‌های رادیویی (radio jets) از یک سیاه‌چاله در کهکشان راه شیری که حدود ۱۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد، رصد کرده‌اند. سرعت واقعی ذرات در این فوران‌ها بالاتر از ۸۰ درصد سرعت نور تخمین زده شده است.

این سیاه‌چاله و ستاره همراه آن سامانه‌ای را تشکیل می‌دهند که با نام MAXI J1820+070 خوانده می‌شود. داده‌های مرتبط با سیاه‌چاله مذکور توسط تلسکوپ فضایی پرتو ایکس چاندرا (Chandra)، رصدخانه آرایه بسیار بزرگ (VLA) در ایالت نیو مکزیکوی آمریکا و رصدخانه ۶۴ آینه‌ای مرکات (MeerKAT) واقع در آفریقای جنوبی به‌دست آمده است.

MAXI J1820+070 یک منبع نقطه‌ای از پرتوهای ایکس می‌باشد؛ اگرچه ظاهراً از یک منبع نقطه‌ای بزرگ‌تر است، زیرا بسیار روشن‌تر از منابع فوران‌ها است. طبق گفته دانشمندان، حدود ۴۰۰ میلیون میلیارد پوند ماده در این انفجارِ ذرات پخش شده است. این مقدار جرم قابل مقایسه با چیزی است که می‌تواند در عرض چند ساعت روی قرص اطراف سیاه‌چاله جمع شود و مقدار آن حدود هزار برابر دنباله‌دار هالی (Halley) می‌باشد.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15309
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها