بررسی‌های جدید وجود سیاره نهم را رد می‌کند

از سال ۲۰۱۴ ستاره‌شناسان فرضیه‌های گوناگونی مطرح کردند که بتواند رفتارهای عجیب اشیای ماورای نپتون را توضیح دهد؛ اجرام آسمانی کوچکی که فرانپتونی خوانده می‌شوند. برخی تخمین زدند سیاره‌ نهم پنج‌برابر زمین جرم دارد و برخی دیگر گفتند سیاره‌ نهم صرفاً خوشه‌ای از سنگ‌های فضایی کوچک است. اکنون پژوهش‌های جدید دانشمندان وجود سیاره‌ نهم و اسرارآمیز منظومه‌ شمسی را رد می‌کند و به‌نظر می‌رسد آن‌سوی نپتون نهمین سیاره وجود ندارد.

نخستین نشانه‌های وجود سیاره‌ نهم در همان سال ۲۰۱۴ کشف شد. ستاره‌شناسان مؤسسه‌ علوم کارنگی (Carnegie Institution for Science) آمریکا و رصدخانه‌ جمنای ‌(Gemini) ایالات متحده نشان دادند مدار غیرمعمول جرم‌های خاصی در کمربند کویپر (Kuiper belt) ممکن است تحت‌تأثیر نیروی گرانشی سیاره‌ عظیم ناشناخته‌ای در لبه‌ منظومه‌ شمسی پدید آمده باشد. پس ‌از آن در ژانویه‌۲۰۱۶، با اعلام نتیجه‌های بررسی رفتار گروهی از اجرام کمربند کویپر، احتمال وجود سیاره‌ فرانپتونی بیشتر شد.

اکنون پس ‌از گذشت چند سال از شواهد اولیه، محققان دانشگاه‌ پنسیلوانیا (University of Pennsylvania) داده‌های حاصل از انرژی تاریک را تجزیه‌ و ‌تحلیل کردند. آن‌ها با استفاده از بررسی مرئی و مادون ‌قرمز نزدیک از یک رصدخانه‌ در شیلی مدعی‌اند مدرکی دال بر وجود جرمی فرانپتونی وجود ندارد. البته طرفداران فرضیه‌ سیاره‌ نهم هنوز امیدوار هستند و ادعا می‌کنند داده‌های کافی برای پاسخ قطعی وجود ندارد، زیرا مدارهای اجسام فرانپتونی آن‌ها را به مسافتی بسیار دورتر از خورشید می‌برد؛ جایی‌که تشخیص آن‌ها به‌طرز غیرمعمولی دشوار است.

منبع زومیت