دانشمندان موفق به ثبت تصویر خروج فوران پلاسما از سیاه‌چاله شدند

در مرکز بیشتر کهکشان‌ها یک سیاه‌چاله وجود دارد. هرچند بسیاری از جنبه‌های این اجسام آسمانی مرموز است اما مشخص شده آن‌ها مقدار انبوهی انرژی و ماده را می‌بلعند. این روند یک صفحه یکپارچه از پلاسما می‌سازد، ولی گاهی اوقات پلاسما با سرعت نور از قطب‌های مغناطیسی سیاه‌چاله بیرون می‌جهد. اکنون محققان با کمک تلسکوپ افق رویداد (Event Horizon) تصویر جزئیات خروج فروان‌های پلاسما از سیاه‌چاله را با دقتی بی‌سابقه ثبت کردند. این تصویر به دانشمندان کمک می‌کند به درک بهتری از شیوه تشکیل سیاه‌چاله‌ها و بلعیده شدن انرژی و مواد توسط آن‌ها برسند.

در تصویر مذکور یک شیء درخشان بیضی‌شکل دیده می‌شود که به عقیده کارشناسان صفحه یکپارچه سیاه‌چاله است. به‌علاوه، جریانی تیره‌تر از فوران انرژی از سیاه‌چاله را می‌توان در این عکس مشاهده کرد. این فوران پلاسما به سمت زمین است و به‌همین دلیل دانشمندان بهتر می‌توانند آن را مورد بررسی قرار دهند.

پیش از این محققان تصویری از کهکشان مسیه ۸۷ یا M87 در طیف رنگی قابل بررسی ثبت کرده بودند؛ اما عکس فعلی پدیده خروج فوران پلاسما از سیاه‌چاله را با نور مادون قرمز نشان می‌دهد. این بدان معنا است که ستاره‌شنان بهتر می‌توانند میزان گرمای ماده اطراف سیاه‌چاله را بررسی کنند. به‌گفته زیری یونسی (Ziri Younsi)، یکی از محققان این پژوهش از کالج دانشگاهی لندن (University College London)، فوران پلاسمایی که در این تصویر ثبت شده با سرعتی ۰.۹۹۵ سرعت نور حرکت می‌کند و جالب آنکه این فوران با زاویه‌ای عجیب پرتاب می‌شود.