تصمیم ناسا برای بررسی بزرگ‌ترین سیارک فلزی شناخته‌شده در منظومه شمسی

آژانس فضایی آمریکا قصد دارد با ارسال فضاپیمایی به سوی سیارک پسوخه ۱۶ (16 Psyche) به انجام مطالعاتی پیرامون آن بپردازد. قرار است انجام این مأموریت را شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) برعهده بگیرد که به‌تازگی موفق به عقد توافقنامه‌ای با ناسا در این زمینه شده است. پیش‌بینی می‌شود این فضاپیما در ژوئیه۲۰۲۲ توسط حامل فضایی فالکون هوی (Falcon Heavy)‌ این شرکت به سمت سیارک هدف خود حرکت کند.

مطابق اعلام ناسا این مأموریت تقریباً ۱۱۷ میلیون دلار هزینه دربرخواهد داشت. آژانس فضایی امریکا پیش‌تر و در سال ۲۰۱۷ با انجام چنین مأموریتی موافقت کرده بود. یافته‌های این پژوهش می‌تواند بر آگاهی محققان در مورد نحوه شکل‌گیری منظومه شمسی بیفزاید و دریچه‌ای جدید از چگونگی ایجاد سیارات را به‌روی آنان بگشاید.

پسوخه ۱۶ بزرگ‌ترین سیارک‌ فلزی شناخته شده در منظومه شمسی و یکی از پرجرم‌ترین اجرام کمربند سیارک‌ها است. این سیارک ۳۰۰ کیلومتر پهنا دارد و به‌احتمال زیاد تقریباً به‌طور کامل از فلز نیکل-آهن خالص تشکیل شده است. دانشمندان در گذشته فکر می‌کردند پسوخه ۱۶ هسته‌ یک پیش‌سیاره است که خود در برخوردهای چند میلیارد سال پیش نابود شده، ولی شاید این نظریه اکنون نیازمند بازنگری باشد.