رصد یک سیاره فراخورشیدی با کوتاه‌ترین مدت‌زمان مداری

محققان دانشگاه وارویک (University of Warwick) انگلستان موفق به کشف سیاره‌ای فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) و در فاصله هزار سال نوری از زمین شده‌اند که هر مدار آن دور ستاره‌اش فقط ۱۸ ساعت طول می‌کشد. این کوتاه‌ترین مدت‌زمان مداری است که برای یک سیاره فراخورشیدی ثبت شده است. سیاره مذکور با نام NGTS-10b از گاز تشکیل شده و ۲۰ درصد بزرگ‌تر از مشتری می‌باشد.

جیمز مک کورمک (James McCormac)، از دپارتمان فیزیک این دانشگاه، می‌گوید: «این سیاره مشابه مشتری است و مداری بسیار کوتاه‌مدت دارد. همچنین سیاره یادشده دور ستاره‌ای مدار می‌زند که مشابه خورشید است.» فاصله NGTS-10b تا ستاره آن ۲۷ بار کمتر از فاصله عطارد تا خورشید است و به‌ همین دلیل مدار آن بسیار کوتاه است.

به‌گفته محققان، فاصله سیاره تا ستاره چنان نزدیک است که نیرو‌های کشندی ستاره، به‌تدریج این سیاره را از بین می‌برند. به‌علاوه، به‌نظر می‌رسد این سیاره همیشه داغ باشد و دمای آن به بیش از هزار درجه سانتیگراد برسد. ستاره مذکور ۷۰ درصد از خورشید کوچک‌تر بوده و نسبت به آن از دمای کمتری برخوردار است. گفتنی است این سیاره توسط تلسکوپ NGTS رصد شده است؛ تلسکوپی که در شیلی قرار دارد و هدف آن رصد سیاراتی به‌اندازه نپتون می‌باشد.