تشکیل سیاره مریخ ۲۰ میلیون سال به‌طول انجامیده است

0 402

محققان مؤسسه تحقیقاتی جنوب غربی (Southwest Research Institute) در تگزاس به‌تازگی دریافته‌اند که ۲۰ میلیون سال طول کشیده تا سیاره مریخ به شکل امروزی خود تبدیل شود. آن‌ها با انجام مطالعه‌ای جدید دریافتند که سیاره سرخ به‌تدریج شکل گرفته و با کشیدن ذرات کیهانی به میدان گرانشی خود، به‌صورت یک سیاره درآمده است. در نتیجه انباشته شدن این ذرات، قطر فعلی مریخ به ۴۲۰۰ مایل رسیده است. یافته‌های این مطالعه جدید با مطالعات پیشین که طبق آن‌ها گفته شده بود مریخ ۲ تا ۴ میلیارد سال پس از تشکیل منظومه شمسی به‌سرعت تشکیل شده، مغایرت دارد.

حدود ۲۰۰ شهاب‌سنگ مریخی روی کره زمین وجود دارد که تصور می‌شود به‌هنگام برخورد با سیارک‌های بزرگ از مریخ خارج شده‌اند. در گذشته دانشمندان از این شهاب‌سنگ‌های مریخی برای ساخت جدول زمانی شکل‌گیری سیاره استفاده می‌کردند و تاریخ اسرارآمیز تشکیل آن را ترسیم می‌نمودند. اما محققان آمریکایی بر اساس شبیه‌سازی مدل‌های رایانه‌ای از یک سیارک که به مریخ برخورد کرده، به این یافته‌های جدید رسیدند. 

دانشمندان در این پروژه، برخوردهای هیدرودینامیک (علم دینامیک سیالات) ذرات نرم به مریخ را شبیه‌سازی کردند که مدل‌های جدید آن‌ها نشان می‌دهد تشکیل مریخ یک فرآیند زمانی ۲۰ میلیون ساله بوده است. سایمون مارکی (Simone Marchi)، از محققان این مطالعه، اظهار می‌کند: «ما پیش از این می‌دانستیم که مریخ عناصری مانند پلاتین و طلا را از برخوردهای اولیه خود دریافت کرده است.» مارکی می‌افزاید: «برای درک کامل‌تر مریخ، باید نقش پرانرژی‌ترین و نخستین برخوردهای این سیاره را بررسی نماییم.» گفتنی است نسل بعدی پروژه‌های مریخی، مربوط به کاوشگرانی است که نمونه‌هایی را از مریخ به زمین خواهند آورد.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14789
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها