امکان وقوع برخورد میان دو ماهواره در روز چهارشنبه

0 398

بررسی ردیاب‌هایی که کار شناسایی زباله‌های فضایی را بر عهده دارند، نشان می‌دهد که ممکن است روز چهارشنبه ۹بهمن دو ماهواره قدیمی که مدتهاست از کار افتاده‌اند، در فضا و بر فراز شهر پیتسبرگ (Pittsburgh) آمریکا با یکدیگر برخورد نمایند؛ اتفاقی که البته احتمال وقوع آن کم است. شرکت لئولبز (LeoLabs) که به ردیابی زباله‌های فضایی می‌پردازد، پیش‌بینی کرده شاید ماهواره‌های ایراس (IRAS) و GGSE 4 آن‌قدر به یکدیگر نزدیک شوند که امکان برخورد آن‌ها وجود داشته باشد.

این شرکت اعلام کرده که در حال بررسی نزدیک شدن این دو ماهواره است و جدیدترین شواهد نشان می‌دهد آن‌ها از فاصله ۱۵ تا ۳۰ متری یکدیگر عبور خواهند کرد که طبق گفته لئولبز احتمال برخوردشان یک‌ در صد است. شرکت یادشده با انتشار توئیتی نوشت: «در چنین مواردی، ماهواره‌ها می‌بایست به‌موقع از مدار خارج شوند تا بدین ترتیب بتوان به پایداری فضا کمک کرد. ما بررسی‌های خود را دراین‌باره ادامه داده و داده‌های به‌روزرسانی شده را ارائه خواهیم نمود.»

اپراتور ماهواره ایراس که یک رصدخانه فضایی مادون قرمز بود، ناسا و آژانس برنامه‌های هوافضای هلند (Netherlands Agency for Aerospace Programmes) بودند. لازم به توضیح است فعالیت‌های آژانس برنامه‌های هوافضای هلند در سال ۲۰۰۹ تحت عنوان این سازمان پایان یافت و در قالب اداره فضایی هلند (Netherlands Space Office) به کار خود ادامه داد. همچنین GGSE-4 یک ماهواره تحقیقاتی با اپراتوری ناسا بوده است. ایراس در ژانویه۱۹۸۳ و GGSE-4 در مه۱۹۶۷ به فضا پرتاب شدند و مدتی بعد مأموریتشان پایان یافته و از کار افتادند.

منبع Cnet
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14710
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها