1398/10/29

ناسا کاوشگر وایپر را برای ارسال به ماه آزمایش کرد

آژانس فضایی آمریکا کاوشگر وایپر (VIPER) خود را به‌منظور بررسی نحوه حرکت آن روی سطوح شیب‌دار و برخی عملکردهای دیگر مورد آزمایش قرار داد. آزمایش مذکور در مرکز تحقیقات گلن (Glenn Research Center) این سازمان انجام گرفت؛ جایی که سطوح قمری و سیاره‌ها در آن شبیه‌سازی شده‌اند.
ناسا کاوشگر وایپر را برای ارسال به ماه آزمایش کرد

مهندسان کاوشگر وایپر در این مرکز امکان جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز برای ارزیابی میزان کشش و اصطکاک کاوشگر و چرخ‌های آن را داشتند. طی انجام این آزمایش همچنین امکان مقایسه روش‌های مختلف جهت عبور از دامنه‌های شیب‌دار برای تعیین مناسب‌ترین روش‌ها فراهم شد. نتایج چنین آزمایشی به مهندسان ناسا کمک می‌کند تا نیازهای این کاوشگر نسبتاً بزرگ برای انجام مانورهای مختلف را دریابند.

ناسا کاوشگر وایپر را برای ارسال به ماه آزمایش کرد

آژانس فضایی آمریکا قصد دارد قبل از اعزام انسان به ماه، ربات وایپر را به قطب جنوبِ تنها قمر زمین بفرستد؛ یعنی همان جایی که مأموریت آرتمیس (Artemis) اجرا خواهد شد. آرتمیس نام مأموریت بازگشت انسان به ماه است و قرار است ناسا طی آن، فضانوردان را تا سال ۲۰۲۴ به نزدیکی قطب جنوب ماه اعزام کند.

وایپر در قطب جنوب ماه به دنبال نشانه‌هایی از آب به شکل یخ یا یخ‌آب می‌گردد. در صورت مشاهده یخ‌آب، این ربات اقدام به جمع‌آوری نمونه می‌کند تا در نهایت دانشمندان دریابند که آیا کره ماه می‌تواند مأموریت‌های آتی ناسا را پشتیبانی نماید یا خیر؟ چرا که آب یکی از ضروریات سفرهای فضایی درازمدت و سرنشین‌دار محسوب می‌شود.

ربات جدید ناسا منطقه‌ای به وسعت چندین کیلومتر مربع را طی نموده و با استفاده از ابزاری به نام «سامانه طیف‌سنج نوترونی» (Neutron Spectrometer System) به دنبال یخ‌آب خواهد گشت. پس از حفاری و نمونه‌گیری، دو ابزار دیگر عملیات تجزیه و تحلیل نمونه را انجام داده و ترکیب شیمیایی آن را ارزیابی می‌کنند.

گفتنی است این آزمایش فقط یکی از چندین آزمایشی است که وایپر می‌بایست قبل از پرتاب به فضا پشت‌سر بگذارد. هنوز برنامه دقیقی برای ارسال ربات وایپر به ماه اعلام نشده است؛ اما ظاهراً ناسا قصد دارد این ربات را تا پایان سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب کند.

سازمان ها | NASA | GLENN RESEARCH CENTER