کپسول کرو دراگون برای انجام پرتاب آزمایشی آماده می‌شود

0 481

مطابق اعلام شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) روز ۱۸ژانویه (۲۸دی) سال جاری میلادی به‌صورت آزمایشی پرتاب خواهد شد؛ آزمایشی که طی آن عملکرد سامانه لغو پرواز (in-flight abort) این کپسول مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابر برنامه‌ریزی‌ها قرار است از حامل فضایی فالکون ۹ (Falcon 9) برای پرتاب آزمایشی کپسول کرو دراگون استفاده شود.

این شرکت روز شنبه ۱۱ژانویه (۲۱دی) آزمایش موفقیت‌آمیزی را بر روی این حامل فضایی به‌انجام رساند. در این آزمایش که در مجموعه پرتاب مرکز فضایی کندی (Kennedy Space Center) انجام شد، ۹ موتور اصلی مرحله اول فالکون ۹ که برای آزمایش سامانه لغو پرواز مورد استفاده قرار می‌‌گیرند، روشن شدند.

البته اعلام تاریخ برای چنین آزمایش‌هایی چندان دقیق نیست؛ چراکه شرایط آب و هوایی و یا بروز برخی اختلالات می‌تواند موجب تعویق آن شود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این آخرین آزمایش مهم کرو دراگون قبل از حمل فضانوردان به فضا خواهد بود.

ایلان ماسک (Elon Musk)، رئیس اسپیس‌ایکس، مدتی پیش گفت: «ما به طور حتم می‌خواهیم قبل از ارسال فضانوردان به فضا با این کپسول، حداقل ۱۰ آزمایش موفقیت‌آمیز پشت سر هم اجرا کنیم.» وی در نشستی با جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine)، مدیر ناسا، اعلام کرده بود که کپسول کرو دراگون می‌تواند برای اولین پرواز آزمایشی خدمه‌دار خود با عنوان Demo-2 در سه ماهۀ اول سال ۲۰۲۰ آماده شود.

کرو دراگون یک کپسول سر‌نشین‌دار قابل استفاده مجدد ساخت شرکت اسپیس‌ایکس است. شرکت‌های اسپیس‌ایکس و بوئینگ (Boeing) با همکاری یکدیگر روی ساخت کپسول‌هایی برای اعزام انسان به ایستگاه فضایی بین‌المللی از خاک آمریکا فعالیت می‌کنند. از زمان خاتمه برنامه شاتل فضایی (Space Shuttle) آمریکا در سال ۲۰۱۱، ارسال انسان به این ایستگاه از خاک این کشور صورت نگرفته و آمریکا برای ارسال فضانوردان به فضا به کپسول‌های خریداری شده سایوز (Soyuz) روسیه که از قزاقستان پرتاب می‌شوند، تکیه کرده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14641
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها