سیاره زهره دارای آتشفشان‌های فعال است

دانشمندان انجمن تحقیقات فضایی دانشگاه‌ها (Universities Space Research Association) اخیراً شواهدی از وجود آتشفشان‌های فعال در سیاره زهره پیدا کرده‌اند. تحقیقات جدید این پژوهشگران نشان می‌دهد که جریان گدازه‌های سیاره زهره بسیار جوان هستند و این بدان معناست که سیاره زهره می‌تواند آتشفشان‌های فعالی داشته باشد؛ موضوعی که آن را به تنها سیاره منظومه شمسی (به جز زمین) که دارای فوران آتشفشانی است، تبدیل می‌کند.

دکتر جاستین فیلیبرتو (Justin Filiberto)، نویسنده ارشد این مطالعه از انجمن تحقیقات فضایی دانشگاه‌ها، می‌گوید: «اگر واقعاً آتشفشان‌های سیاره زهره فعال شده باشند مکان بسیار خوبی برای بررسی و درک بهتر فضای داخلی این سیاره خواهند بود. این موضوع سبب می‌شود تا ما مطالعات دیگری نیز انجام داده و به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا سیاره زهره و زمین دارای آتشفشان‌های فعال هستند اما این پدیده در سیاره مریخ وجود ندارد.»

تصویربرداری راداری فضاپیمای ماژلان (Magellan) ناسا در اوایل دهه ۱۹۹۰ نشان داد سیاره زهره که همسایه سیاره ما است دارای جهانی از آتشفشان‌ها و جریان‌های گدازه گسترده می‌باشد. همچنین در دهه ۲۰۰۰، مدارگرد ونوس اکسپرس (Venus Express) آژانس فضایی اروپا (ESA) با اندازه‌گیری میزان نور مادون قرمز ساطع‌شده از بخشی از سطح زهره در طول شب، درک دانشمندان از آتشفشان‌های این سیاره را تا حدی افزایش داد.

طی این مطالعه، دکتر فیلیبرتو و همکارانش جو گرم زهره را در آزمایشگاه برای بررسی چگونگی واکنش و تغییر مواد معدنی این سیاره به‌مرور زمان بررسی کردند. نتایج آزمایش‌های حاکی از آن بود که ماده معدنی اولیوین (Olivine) به‌سرعت با جو واکنش نشان می‌دهد و طی چند هفته با مواد معدنی اکسید آهن‌‌-مگنتیت و هماتیت پوشانده می‌شود. مطابق نتایج بررسی‌های این پژوهشگران، جریان‌های گدازه سیاره زهره بسیار جوان هستند و این موضوع بیانگر این است که سیاره زهره چند آتشفشان‌ فعال دارد.