انتشار اطلاعات جدیدی از خورشید که توسط کاوشگر پارکر تهیه شده‌اند

ناسا نخستین نتایج از مأموریت اخیر خود به نام «لمس خورشید» (Touch the Sun) را که با کمک کاوشگر خورشیدی پارکر (Parker) در حال انجام است، منتشر کرده است.

تصاویر و نتایج اولیه توسط پارکر حکایت از رفتار عجیب میدان مغناطیسی خورشید از جمله معکوس شدن ناگهانی این میدان دارند که ظرف تنها چند ثانیه رخ می‌دهد. دانشمندان همچنین هزاران «موج سرکش عظیم» (giant rogue waves) را کشف کردند و متوجه شدند هنگام عبور این امواج از کنار پارکر، بادهای خورشیدی به سرعتی بالغ بر ۴۹۸ هزار کیلومتر بر ساعت می‌رسند.

تیم پژوهشگران ناسا همچنین در مشاهدات خود دریافتند بادهای خورشیدی که می‌توانند به سرعت ۴۸۰ متر  بر ساعت تا ۳.۵ کیلومتر بر ساعت دست یابند، از منافذ بزرگی ایجاد می‌شوند که در تاج خورشید واقع در قطب‌های شمالی و جنوبی آن قرار دارند و بادهای کندتر نیز از منافذ کوچکی حاصل می‌گردند که در قسمتی از تاج خورشید که در خط استوای خورشید واقع است، قرار دارند.

همانطور که می‌دانید خورشید عاملی کلیدی در حضور حیات روی زمین است؛ با این حال بشر دانش اندکی در رابطه با این ستاره دارد. برای مثال، تاج خورشید (Corona) که بیرونی‌ترین بخش جو آن محسوب می‌شود به مراتب داغ‌تر از سطح خورشید است و دمای آن به یک میلیون درجه سلسیوس می‌رسد؛ حال آنکه دمای سطح خورشید از ۵۵۰۰ درجه فراتر نمی‌‌رود و علت این پدیده هنوز ناشناخته است.

خورشید همچنین بادهای خورشیدی را تولید می‌کند که به صورت مستمر میدان مغناطیسی زمین را بمباران می‌کنند. وقتی این بادها شدید باشند می‌توانند از لایه حفاظتی زمین عبور کرده و به ماهواره‌ها و سامانه‌های ارتباطی و حتی شبکه‌های انرژی سراسر دنیا آسیب بزنند. ازاین‌رو دانشمندان با دستیابی به درک بهتری از خورشید می‌توانند راه‌هایی را برای حفاظت هرچه بهتر از این بیابند.

کاوشگر پارکر برای جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با خورشید نسبت به هر شیء دست‌ساز بشر به آن نزدیک‌تر شده است. در طول سه دور نزدیک پارکر به دور خورشید که قرار است بین سال های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ رخ دهد فاصله این کاوشگر از سطح خورشید به کمتر از ۶ میلیون کیلومتر می‌رسد. در مراحل اولیه این مأموریت، پارکر از فاصله‌ای در حدود سه برابر این میزان به دور خورشید چرخیده است.