کشف سیاه‌چاله‌ای که سبب تشکیل ستاره‌ها در کهکشان‌های دیگر می‌شود

سیاه‌چاله‌ها عموماً به عنوان اجرامی فضایی شناخته می‌شوند که موجب تکه تکه شدن اجسام دیگر می‌گردند. اکنون اما اخترشناسان موفق به کشف سیاه‌چاله‌ای شده‌اند که ممکن است سبب تولد ستارگان در فاصله‌ای بسیار دور و در میان کهکشان‌های دیگر باشد. تصویر این رویداد که توسط تلسکوپ اشعه ایکس چاندرا (Chandra) و تلسکوپ‌های دیگر به دست آمده توسط ناسا منتشر شده است.

البته رصد مذکور نیازمند بررسی‌های بیشتر به‌منظور تأیید این موضوع است. این سیاه‌چاله بیش از ۱ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد؛ گفتنی است هر سال نوری برابر با ۶ تریلیون مایل است.

روبرتو گیلی (Roberto Gilli) از انستیتوی ملی اخترفیزیک (INAF) در بولونیای ایتالیا گفت: «این اولین بار است که شاهد کمک یک سیاه‌چاله در یک کهکشان به تولد ستارگان در کهکشان‌هایی دیگر هستیم.» او ادامه می‌دهد: «این بسیار شگفت‌انگیز است که یک سیاه‌چاله در یک کهکشان می‌تواند در اتفاقات کهکشان‌های دیگر که میلیون‌ها تریلیون مایل دورتر از آن هستند، اثرگذار باشد.»

گفتنی است سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان با گرانشی چنان نیرومند است که هیچ چیز حتی ذرات و تابش‌های الکترومغناطیسی مثل نور نمی‌توانند از میدان گرانش آن بگریزند. نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین (Albert Einstein) پیش‌بینی می‌کند که یک جرم به اندازه کافی فشرده شده، می‌تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان و تشکیل سیاه‌چاله شود.

منبع nasa