طرح مفهومی ماه‌نشین ناسا منتشر شد

برای استقرار در سطح ماه نیازمند چندین مرتبه فرود روی آن هستیم. ازاین‌رو محققان ناسا قصد دارند کاری کنند تا این فرودها به شکلی امن انجام شده و کم‌هزینه باشند. این سازمان به همین منظور از طرح مفهومی ماه‌نشین رباتیک خود رونمایی کرد. این وسیله قادر است تا ماه‌نورد و محموله‌های دیگر را با وزن حداکثر ۳۰۰ کیلوگرم به قمر زمین حمل کند.

این وسیله در واقع نوعی پالت فضایی با فریم ساده اما مستحکم است که قابلیت به‌کارگیری در بسیاری از مأموریت‌های فضایی را داراست. البته تاکنون تنها طرح مفهومی این وسیله مشخص شده و هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است؛ به‌همین‌دلیل در حال حاضر از نام «پالت فضایی» (Space Pallet) برای آن استفاده می‌شود.

طرح پالت فضایی ناسا از مطالعات پیرامون مأموریت کاوشگر وایپر (VIPER) با هدف کاهش هزینه‌ها و زمانبندی‌ها شکل گرفته و مأموریت اصلی آن سالم رساندن ماه‌نورد به مقصد است. این وسیله در فضاپیمایی همچون دراگون (Dragon) قرار خواهد گرفت و توسط حامل فضایی فالکون ۹ (Falcon 9) به فضا ارسال خواهد شد.

ماه‌نشین ناسا پس از فرود بر سطح ماه چندین عکس از سطح آن گرفته و اوضاع محیطی را به زمین مخابره خواهد کرد و پس از حدوداً ۸ ساعت برای همیشه از کار خواهد افتاد. محققان ناسا می‌گویند این وسیله توانایی مقاومت در شب‌های طولانی و بسیار سرد ماه را ندارد و به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها از مقاوم کردن آن در شرایط سخت محیطی خودداری شده است.

احتمال تجهیز این ماه‌نشین به ابزارهای آزمایشی و سخت‌افزارهایی همچون آنتن راهنما و سنسور لرزه‌سنج با قابلیت تشخیص دهانه برخوردی شهاب سنگ‌های اطراف وجود دارد. هنوز مشخص نیست ماه‌نشین ناسا از طرح مفهومی فراتر می‌رود یا نه؛ ولی ناسا می‌گوید فناوری‌های به کار رفته در آن قابلیت انتقال به طرح‌ها و مأموریت‌های دیگر را دارد.