رفتار جالب دو قمر نپتون برای جلوگیری از برخورد با یکدیگر

ناسا می‌گوید دو قمر سیاره نپتون به شیوه‌ای عجیب و باورنکردنی دور یکدیگر می‌چرخند تا با یکدیگر برخورد نکنند. این دو قمر در مدار خود بالا و پایین می‌روند و به قول دانشمندان، می‌رقصند تا سر را هم قرار نگیرند.

محققین با مشاهده دو قمر نپتون به نام‌های نیاد (Naiad) و تالسا (Thalassa) برای نخستین بار این رفتار عجیب را مشاهده کرده‌اند. قمرهای مذکور در مدارهایی بسیار نزدیک و شبیه به یکدیگر حرکت می‌کنند که فقط ۱۸۵۰ کیلومتر فاصله دارند. رقص دو قمر نپتون باعث می‌شود تا بیش از حد به یکدیگر نزدیک نشوند؛ در واقع قمر نیاد هر بار که از کنار قمر تالسا عبور می‌کند بالا و پایین می‌رود، زیرا تالسا سرعت بسیار کمتری دارد. بدین ترتیب دو قمر حدود ۳۵۴۰ کیلومتر فاصله از یکدیگر را حفظ می‌کنند.

اگر روی قمر تالسا قرار بگیرید، حرکات عجیب نیاد را به خوبی مشاهده می‌کنید. این قمر حرکت رقص‌مانندی را به شکل زیگزاگ انجام می‌دهد؛ یعنی دو بار از زیر و دو بار از بالای تالسا عبور کرده و این فرایند تکرار می‌شود. مارینا بروزوویچ (Marina Brozović) کارشناس سامانه‌های ستاره‌ای در پژوهشگاه ناسا این نوع حرکت را رزونانس (resonance) خوانده و می‌گوید: «ما تابحال رقص های متفاوتی را از سیاره‌ها، قمرها و سیارک‌ها دیده‌ایم، اما حرکات قمرهای نپتون کاملاً جدید و منحصر به فرد است.»

غول های گازی در انتهای سامانه‌های ستاره‌ای فاصله بسیار زیادی با دیگر سیاره‌ها دارند و به همین دلیل، منبع اصلی جاذبه محسوب می‌شوند. این سیاره‌ها معمولاً ده‌ها قمر را به سمت خود می‌کشند که هرکدام از آن‌ها برای خودشان داستانی دارند. به‌عقیده دانشمندان، برخورد نیاد با یکی دیگر از قمرهای اصلی نپتون باعث تغییر مدار گردش آن شده و سپس در مداری جدید به تعادل نوسانی با قمر تالسا رسیده است.