انتشار تصویر ماهواره‌ای از جابه‌جایی پوستۀ زمین در زلزلۀ آذربایجان شرقی

0 890

سازمان فضایی ایران تصویر نقشه‌ای را منتشر کرده است که جابه‌جایی پوستۀ زمین در اثر زلزلۀ ۱۷ آبان ۱۳۹۸ آذربایجان شرقی را با استفاده از تصاویر ماهوارۀ سنجش از دور سنتینل-۱ (Sentinel-1) در راستای دید ماهواره نشان می‌دهد. برای تهیۀ این نقشه از تصاویر ۶ و ۱۸ آبان ۹۸ و روش تداخل‌سنجی راداری استفاده شده است. حداکثر جابه‌جایی حدود ۱۰‌ سانتی‌متر در حوالی روستای حلمسی شهرستان میانه بوده است.

دایره‌های کوچک سیاه‌رنگ در تصویر نشان‌دهندۀ شدت زلزله هستند و هر چه بزرگ‌تر باشند بدان معناست که زلزله در آن منطقه دارای شدت بیشتری بوده است. رنگ‌های زمینۀ تصویر نیز بیانگر میزان جابه‌جایی پوستۀ زمین هستند و بیشترین آن حدوداً ۱۰۰ میلی‌متر است که با رنگی مایل به صورتی در تصویر مشخص شده است.

سنتینل-۱ یک مأموریت فضایی است که سرمایه‌گذاری آن توسط اتحادیۀ اروپا (European Union) و امور اجرایی آن توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) در قالب برنامه کوپرنیک (Copernicus) انجام شده است. این ماهواره مجهز به رادار دهانه ترکیبی در باند C است که به این ماهواره توانایی تصویربرداری در تمامی ساعات شبانه‌روز و همۀ شرایط آب و هوایی را می‌دهد. سنتینل-۱ که توسط شرکت ایتالیایی-فرانسوی تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space) ساخته شده است در سال ۲۰۱۴ مأموریت خود را آغاز کرد.

گفتنی است در ساعت ۲:۱۷ بامداد روز ۱۷ آبان زلزله‌ای با قدرت ۵.۹ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری در استان آذربایجان شرقی به وقوع پیوست. این زلزله ۶ شهر و ۱۴۵ روستا که جمعیتی بالغ بر ۱۲۱ هزار نفر را شامل می‌شدند تحت تأثیر خود قرار داد. زمین‌لرزۀ مذکور در شهرهای میانه، سراب، بستان‌آباد، ترک، هشترود، ترکمنچای و روستاهای اطراف احساس شده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14323
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها