کشف کهکشانی غول‌پیکر با عمر بیش از ۱۲ میلیارد سال که قدمتی به اندازه جهان هستی دارد

0 911

محققین دانشگاه آریزونا (The University of Arizona) به تازگی یک کهکشان غول‌پیکر را پیدا کرده‌‌اند که ۱۲.۵ میلیارد سال قدمت دارد و تقریباً هم‌سن و سال بیگ بنگ است! دانشمندان معمولاً این کهکشان‌های غول‌آسا، شبح‌مانند و هیولاوار را مانند افسانه‌های قدیم می‌دانند، زیرا اطلاعات و شواهد مشخصی از وجود آن‌ها در دسترس نیست.

کریستینا ویلیامز (Christina Williams) یکی از اخترشناسان این دانشگاه توانسته به کمک رصدخانه آلما (ALMA) واقع در شیلی، این کهکشان قدیمی را در میان گرد و غبارهای فضایی پیدا کند. بر اساس گفته‌های وی احتمالاً این کهکشان بسیار دور بوده و میان گرد و غبار‌های فضایی پنهان شده است.

در انیمیشن زیر می‌توانید این کهکشان را به همراه نور‌های ساطع شده از زیر گرد و غبار‌ فضایی مشاهده کنید:

ایوو لابه (Ivo Labbé) یکی دیگر از اخترشناسان دانشگاه آریزونا می‌گوید: «ما متوجه شدیم که این کهکشان در اصل یک کهکشان غول‌پیکر است که به اندازه کهکشان ما ستاره دارد ولی نرخ تولید ستاره در آن بیش از ۱۰۰ برابر راه شیری است.»

دانشمندان عقیده دارند که سیگنال دریافت شده از این کهکشان ۱۲.۵ میلیارد سال در راه بوده است تا به آلما برسد. رصدخانه ALMA با هدف کشف منشاء ستاره‌ها، کهکشان‌ها و سیاره‌ها فعالیت می‌کند و توسط رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) اداره می‌شود. این کهکشان نیز در پی تلاش‌های این رصدخانه پیدا شده است.

البته تلاش‌های بیشتری لازم است تا بتوان این کهکشان‌های غول‌پیکر را میان دیگر کهکشان‌ها پیدا کرد. ‌در همین راستا تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) به دانشمندان کمک خواهد کرد تا بتوانند در میان گرد و غبار‌های فضایی نیز این کهکشان‌ها را پیدا کرده و نگاه دقیق‌تری به آن‌ها بیندازند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14223
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها