ابرهای عجیب یک کهکشان یک راز کیهانی را فاش کرد

ستاره‌شناسان کهکشانی را با ابرهایی پیچیده شناسایی کرده‌اند که به دور سیاه‌چاله‌ای عظیم در مرکز آن می‌گردند و این امر به افشای راز و رمزی کیهانی انجامیده است. آنچه که موجب شگفتی ستاره‌شناسان شده آن است که ابرهای مذکور به جای چرخش در یک جهت در کهکشان مسیه ۷۷ (Messier 77) یا NGC 1068، به دو حلقه مبدل شده و در دو جهت مخالف در گردش بودند. این در حالی است که قدرت مکشی سیاه‌چاله‌ها هم باید منجر به جذب گرد و خاک و گاز و هر چیز دیگری به داخل در یک جهت شود.

تصاویر تهیه شده توسط تلسکوپ آلما (ALMA) در شیلی از کهکشان NGC 1068 که در فاصله ۴۷ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد، حرکت دو توده گاز در دو جهت مخالف را در اطراف سیاه‌چاله کهکشان مذکور نشان می‌دهد.

دانشمندان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند چه چیزی عامل وقوع این پدیده شگفت‌انگیز است، اما حدس می‌زنند تداخل این کهکشان با یک کهکشان دیگر که در جهتی مخالف در حال گردش می‌باشد، پدیده مذکور را به وجود آورده است.

انتظار می‌رود تداوم حرکت این دو کهکشان و تداخل آن‌ها با یکدیگر باز هم موجب تغییر مدل حرکت دو توده یاد شده در آینده شود. گفتنی است مسیه ۷۷ یا NGC 1068 یک کهکشان مارپیچی میله‌ای در صورت فلکی نهنگ (Cetus) است. کهکشان مارپیچی میله‌ای نوعی از کهکشان مارپیچی است که در مرکز آن ساختار میله مانندی از ستاره وجود دارد.