فیلمی از اولین راهپیمایی فضایی تاریخ توسط الکسی لئونوف

0 1,280

الکسی لئونوف (Alexei Leonov) اولین فضانوردی بود که در فضا راهپیمایی فضایی انجام داد. این فضانورد روز جمعه ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) در سن ۸۵ سالگی درگذشت. مأموریت واسخود-۲ (Voskhod-2) که طی آن نخستین راهپیمایی فضایی را انجام داد و همچنین حضور در پروژه آزمایشی آپولو-سایوز (Apollo–Soyuz) از جمله مهم‌ترین مأموریت‌های وی به شمار می‌آیند.

این فضانورد روسی طی مأموریت واسخود-۲ و در تاریخ ۱۸ مارس سال ۱۹۶۵ نخستین راهپیمایی فضایی را به مدت ۱۲ دقیقه خارج از کپسول فضایی خود به انجام رساند. وی در راهپیمایی فضایی خود از یک هوابند قابل انبساط که از اولین انواع هوابندها به شمار می‌رفت استفاده نمود. هوابند (Airlock) یک دستگاه تنظیم فشار هوا است که امکان عبور شخص یا هر وسیله‌ای را از یک مکان به مکان دیگر که از لحاظ فشار هوا هم سطح نیستند فراهم می‌آورد.

لئونوف هنگام بازگشت به کپسول واسخود-۲ متوجه شد لباس فشار او بیش از حد منبسط شده که ناچار به تخلیه هوای داخل لباس شد. او نتوانست دوربین تلویزیونی نصب شده روی لباسش را روشن کند و تصاویر موجود از طریق دوربین نصب شده روی فضاپیما تهیه شده‌ است. این تصاویر با چند دقیقه تأخیر در سراسر شوروی سابق پخش شد.

در ویدئوی زیر می‌توانید فیلم رنگی این راهپیمایی فضایی تاریخی را مشاهده کنید.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14155
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها