ناسا ربات‌های تغییر شکل دهنده را برای اکتشاف به قمرهای زحل خواهد فرستاد+فیلم

0 553

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، از برنامه‌‌‌ای برای طراحی ربات‌های تغییر شکل دهنده خبر داده است؛ ربات‌هایی موسوم به شیپ‌شیفتر (Shapeshifter) که قادر به غلتیدن، پرواز کردن، شناور ماندن و شنا کردن باشند تا روزی برای اکتشاف به اقمار زحل فرستاده شوند.

ربات‌های مذکور از ترکیب تعدادی مینی‌ربات ساخته می‌شوند و روند ساخت نیز با استفاده از پرینت سه‌بعدی انجام می‌گیرد. گفته می‌شود شیپ‌شیفتر آزمایشی ناسا شبیه به رباتی است که درون چرخ و فلک همستر قرار گرفته باشد. چنین رباتی می‌تواند روی زمین بغلتد یا به دو نیم تقسیم شود و هر کدام از نیمه‌ها به پرواز درآیند. توانایی پرواز این امکان را می‌دهد که هر یک از آن‌ها به طور مستقل برای اکتشافات هوایی اقدام کنند. حتی طراحان به مجموعه‌ای از ۱۲ ربات همکار یا کوبات (cobot) می‌اندیشند که می‌توانند شکل یک کاوشگر شناگر را به خود بگیرند یا تیمی را برای اکتشاف در غارها تشکیل دهند.

این ربات های تغییر شکل دهنده بخشی ابتدایی از یک برنامه تحقیقاتی ناسا موسوم به NIAC هستند که شامل سرمایه‌گذاری روی چنین طرح‌های ایده‌محوری می‌شود. هدف نهایی برنامه این است که پروژه‌های علمی-تخیلی را به واقعیت تبدیل کند که یک ایده‌ محتمل، فرستادن ربات‌هایی مانند شیپ‌شیفتر به قمر تایتان (Titan) است.

تا جایی که می‌دانیم، این قمر زحل تنها جرم در منظومه شمسی است که مانند زمین، دارای حجم زیادی از مایع در سطح خود است. البته مایعات جاری در آن به جای آب، متان و اتان هستند؛ گازهایی که در زمین هم یافت می‌شوند. انتظار می‌رود در سطح تایتان، غارها و یخ‌فشان‌هایی نیز وجود داشته باشد که بخار آمونیاک از خود بیرون می‌دهند. خوشبختانه سطح تایتان در مأموریت کاسینی (Cassini) نقشه‌برداری شد تا برای مأموریت‌های بعدی آماده باشد.

ایده‌ شیپ‌شیفتر در همکاری بین دانشگاه‌ کرنل (Cornell University) و دانشگاه استنفورد (Stanford University) به وجود آمد. شیپ‌شیفتر یک ربات نیمه‌خودران است و با پیشرفت طراحی، امکان تلفیق ربات‌های کوچک‌تر با یکدیگر بدون صدور فرمان از زمین، میسر خواهد شد.

منبع گجت نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14041
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها