عدم موفقیت پروژه ربات فضانورد روسی

0 472

مدتی پیش، فضاپیمای بدون سرنشین سایوز ام.اس-۱۴ (Soyuz MS-۱۴) همراه با یک ربات انسان‌نما موسوم به اسکای بوت اف-۸۵۰ (skybot f-850) که با نام مستعار فدور (FEDOR) شناخته می‌شود به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. این ربات پس از انجام مأموریت ۱۰ روزه خود در ایستگاه مداری در تاریخ ۱۶ شهریور به زمین بازگشت.

اکنون یوجنی دودروف (Yevgeny Dudorov)، مدیر اجرایی گروه سازنده این ربات، پس از بازگشت آن در خصوص ادامه فعالیت فدور در سفرهای فضایی می‌گوید: «این ربات انسان‌نمای نقره‌ای نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای فضانوردان در سفرهای پرخطر و طولانی فضایی باشد.»

وی ادامه می‌دهد: «سازندگان به فکر طرحی هستند که بتواند به فدور کمک کند تا در فضای خارج از فضاپیما فعالیت نماید. طراحی این ربات به گونه‌ای نیست که بتواند در فضا به راحتی حرکت کند. قد بلند ۱۸۰ سانتی‌متری و پاهای بلند فدور، باعث ناکار‌آمدی این ربات شد. همچنین برنامه‌نویسی فدور برای حرکت در فضای میکروجاذبه‌ای مناسب نبود.»

دودروف در پایان عنوان می‌کند: «فدور دیگر به فضا پرتاب نخواهد شد، او مأموریت خود را به پایان رسانده و دیگر کاری برای انجام دادن در آنجا ندارد.» گفتنی است ارسال فدور به فضا به عنوان بخش مقدماتی مأموریت اعزام انسان به ماه و به منظور کسب اطلاعاتی از خطرات و شرایط آنجا صورت گرفت. 

ربات‌ها مدتی است که راه خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی باز کرده‌اند به طوری که آمریکا دو ربات کاوشگر به مریخ، چین یک ربات برای فرود روی سطح ماه و خود روسیه نیز چندین کاوشگر به مریخ و ماه فرستاده‌اند. در سال ۲۰۱۱ نیز آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، رباتی را با نام ربونات ۲ (Robonaut 2) با ۱۵۰ کیلوگرم وزن به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد تا دریابد این دست‌ساخته‌های آهنی چقدر می‌توانند در انجام کارهای ساده، تکراری و به ویژه خطرناک در ایستگاه فضایی به کار بروند.

با این حال، تمام این ربات‌ها به عنوان محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شده‌اند، اما ربات انسان‌نمای فدور برای نخستین بار به عنوان خدمه به این ایستگاه اعزام شد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13942
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها