گرسنه‌تر از همیشه؛ سیاه‌چاله کهکشان راه‌شیری با ولع بیشتری همه چیز را می‌بلعد

0 521

اخیرا درخشش غیرعادی سیاه‌چاله عظیم مرکز کهکشان راه شیری تعجب دانشمندان را برانگیخته بود و حالا دلایل احتمالی این پدیده مشخص شده است. سیاهچاله کلان جرم کمان ای* (*Sagittarius A) با حجمی معادل ۴ میلیون برابر خورشید در مرکز کهکشان راه شیری قرار گرفته است.

اخترشناسان سال‌هاست که تلسکوپ‌های خود را به سمت این سیاه‌چاله نشانه گرفته‌اند اما یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که ماده اطراف آن در ۲۳ اردیبهشت سال جاری دو برابر درخشان‌تر از حالت عادی بوده است.

این پدیده در سال جاری در دو شب دیگر هم اتفاق افتاده و به باور اخترشناسان دانشگاه کالیفرنیا (University of California‌) علت آن افزایش قابل توجه میزان بلعیدن غبار و گاز توسط سیاه‌چاله کمان ای* است. به عبارت دیگر به نظر می‌رسد این ناحیه گرسنه‌تر از هر زمان دیگری است اما به واسطه فاصله ۲۶ هزار سال نوری با زمین، خطری ما را تهدید نمی‌کند. یکی از اساتید فیزیک و اخترشناسی دانشگاه کالیفرنیا در این باره می‌گوید:«در ۲۴ سالی که سرگرم مطالعه این ناحیه بودیم هرگز چنین چیزی رصد نکرده‌ایم. کمان ای‌* معمولا سیاه‌چاله‌ای ساکت و ضعیف می‌باشد که رژیم دارد اما مشخص نیست چرا یک جشن به پا کرده است!»

مهم‌ترین نکته‌ای که این محققان به دنبال درک آن هستند این است که آیا سیاه‌چاله در حال ورود به فازی جدید است یا تنها در حال مشاهده چند آتش‌بازی توسط آن هستیم. بخشی از این پدیده احتمالا ناشی از گازهای به جای مانده ستاره S0-2 است که از کنار کمان ای‌* رد شد اما توانست از آن جان سالم به در ببرد. این ستاره سال گذشته حین عبور از این ناحیه بخش عظیمی از گازهای خود را از دست داد که اکنون به سیاه‌چاله رسیده است. احتمال دیگر بلعیدن لایه خارجی غبار گازی G2 یا سیارک‌های بزرگ توسط کمان ای‌* است.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13939
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها