کشف آب در جو سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی

0 512

یک تیم تحقیقاتی در کالج دانشگاهی لندن (University College London) که درباره سیاره‌های فراخورشیدی مطالعه می‌کند، مدعی شده است که اولین سیاره فراخورشیدی احتمالا قابل سکونت پس از زمین را در فاصله ۱۱۰ سال نوری کشف کرده است. طبق ادعای آن‌ها این سیاره دارای جو و آب و هوای مناسب برای زندگی انسان‌هاست.

تیم مذکور بر اساس مشاهدات تلسکوپ فضایی هابل (Hubble)، بخار آب را در جو یک سیاره موسوم به K2-18 b رصد کرده است. این نخستین بار است که آب در جو سیاره‌ای فراخورشیدی که در کمربند حیات جای گرفته آشکار می‌شود. کمربند حیات (Circumstellar Habitable Zone) یا منطقه گلدی‌لاکس (Goldilocks Zone) در اخترشناسی بازه‌ای از فاصله در سامانه یک ستاره است که بتوان در آن سیاره‌ای با فشار اتمسفر کافی یافت که شرایط وجود آب مایع در سطح خود را دارا باشد. کمربند حیات در حقیقت محدوده‌ای نسبت به یک ستاره است که در آن درجه حرارت نه خیلی گرم است و نه خیلی سرد؛ از این رو قابلیت پشتیبانی از حیات را دارد.

این سیاره فراخورشیدی اندازه‌ای در حدود دو برابر زمین و جرمی معادل هشت برابر سیاره ما دارد. K2-18 b به دور یک کوتوله سرخ می‌گردد؛ کوتوله سرخ (Red Dwarf) ستاره‌ای کوچک، سرد و سرخ رنگ است که جرمی کمتر از نصف جرم خورشید داشته باشد و دمای سطحی آن کمتر از ۳٬۵۰۰ درجه کلوین باشد.

در داده‌های هابل که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ گردآوری شده بودند نشانه‌هایی مبنی بر وجود بخار آب در جو این سیاره آشکار شد. به نظر می‌رسد علاوه بر بخار آب، هیدروژن و هلیوم نیز در جو این سیاره وجود دارد. با این حال با توجه به این که سیاره مذکور به دور یک کوتوله سرخ می‌گردد شرایط آن برای میزبانی از حیات به خوبی سیاره زمین نیست. این سیاره احتمالا تحت تاثیر تابش‌های قوی ستاره مادر قرار دارد.

یکی از اعضای این تیم مطالعاتی می‌گوید: «یافتن آب در دنیایی قابل سکونت غیر از زمین بسیار شگفت‌انگیز است. این سیاره، زمین دوم نیست، زیرا به طور قابل توجهی سنگین‌تر است و دارای ترکیب جوی متفاوتی است؛ با این وجود، ما را به پاسخ به سؤال اساسی مبنی بر اینکه آیا زمین بی‌همتاست نزدیک می‌کند.»

پیش از این نیز بخار آب روی سیارات خارج از منظومه شمسی مشاهده شده بود، اما هیچ یک از آن‌ها دارای قابلیت حیات نبودند. این سیاره‌ها شامل نسخه‌های بسیار داغی از مشتری، زحل و نپتون و ابرزمین‌هایی بودند که بیشتر از بخار تشکیل شده‌اند تا سنگ. اما این کشف جدید امیدوارکننده‌تر به نظر می‌رسد؛ چرا که این سیاره، سنگی و شبیه به کره زمین است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13908
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها