سیارکی که تغییر رنگ می‌دهد

0 509

ستاره‌شناسان متوجه وجود سیارکی شده‌اند که مانند ستاره‌های دنباله‌دار، دنباله‌ای از گرد و غبار دارد و همچنین رنگ آن از قرمز به آبی تغییر می‌کند. سیارک مذکور یک نمونۀ عجیب است و 6478 Gault نام دارد. در همین راستا محققان مؤسسۀ فناوری ماساچوست (MIT) در بیانیه‌ای اعلام کردند این نخستین باری است که دانشمندان یک سیارک با قابلیت تغییر رنگ را به طور واقعی رصد کرده‌اند.

البته این تغییرات با چشم غیر مسلح چندان محسوس نیست. ستاره‌شناسان در طیف کوتاه نور مادون قرمز، فعالیت‌های سیارک را مورد رصد کرده‌اند و البته چشم انسان نیز  نمی‌تواند این نور را ببیند.

مایکل ماسرت (Michaël Marsset)، یکی از دانشجویان فوق دکتری MIT، ویژگی تغییر رنگ این سیارک را یک مورد شگفت‌انگیز خواند؛ او در این باره می‌گوید: «تصور می‌کنم گردوغبار قرمز رنگ این سیارک در فضا از بین می‌رود و البته می‌توان لایۀ زیرین آن را دید که به رنگ آبی است.»

این سیارک بین مریخ و مشتری قرار دارد و نخستین بار در سال ۱۹۸۸ کشف شد اما دانشمندان توجهی به آن نداشتند. مشاهدات در اواخر سال ۲۰۱۸ و اوایل ۲۰۱۹ نشان داد این سیارک دارای دو دنباله از گردوغبار می‌باشد که این ویژگی میان سیارک‌ها بسیار نادر است. بررسی دقیق‌تر 6478 Gault ویژگی تغییر رنگ ناگهانی آن را نیز نشان داد. دانشمندان معتقدند این سیارک با سرعت زیادی حرکت می‌کند و گردوغبار سطح آن پراکنده شده و به این ترتیب مواد زیر آن‌ها نمایان می‌شود.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13838
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها