معرفی ابررایانه جدید شرکت اچ‌پی برای برنامه بازگشت به ماه ناسا

0 531

شرکت رایانه‌ای اچ‌پی (Hewlett Packard Enterprise به اختصار HPE) برای برنامه بازگشت به ماه سازمان ناسا (NASA)، ابررایانه (Supercomputer) جدیدی با نام اتیکن (Atiken) معرفی کرده است که توانایی شبیه‌سازی ورود به ماه و نشستن روی سطح آن را دارد.

این ابررایانه با داشتن قدرت پردازشی برابر با ۳/۶۹ پتافلاپس (PFLOPS) قادر به شبیه‌سازی زمان ورود، فرود و نشستن روی ماه است. اتیکن در تأسیساتی جدید در مرکز تحقیقاتی ایمز (Ames Research Center) ناسا قرار گرفته است.

ابررایانه مذکور طراحی ماژولی دارد و به همین دلیل در مقایسه با ابررایانه‌های فعلی برق کمتری مصرف می‌کند؛ همچنین به کارشناسان کمک می‌کند محاسبات پیچیده‌تر را با سرعت بیشتری انجام دهند. اتیکن می‌تواند شبیه‌سازی‌هایی را با سرعت ۳.۶۹ پتافلاپ (PFLOPS) انجام دهد و ۲۲۱ ترابایت حافظه ذخیره دارد. ابررایانه مذکور دارای ۴۶۰۸۰ هسته است و به وسیله یک سامانه SGI 8600 فعال می‌شود.

لازم به توضیح است فلاپس یا عملیات ممیّز شناور در ثانیه (FLoating point OPerations per Second به اختصار FLOPS)، مقیاسی برای سنجش کارایی پردازشگر رایانه هاست و معمولاً هم یک پسوند SI مثل ترا یا پتا همراه آن است. در حالت ترا بودن آن را ترافلاپس (TFLOPS) و در حالت پتا بودن پتافلاپس (PFLOPS) می‌گویند. هر ترافلاپس معادل یک تریلیون (یا ۱۰ به توان ۱۲) عملیات ممیز شناور بر واحد ثانیه است.

 

برای خنک‌سازی این رایانه از هوای آزاد، فناوری تهویه و یک سامانه جریان آب استفاده می‌شود تا گرمای آن را از بین ببرد. این نخستین نمونه از ۱۶ ماژولی است که به سرعت ساخته می‌شوند و برای محاسبات و ذخیره اطلاعات استفاده می‌گردند.

ابررایانه به رایانه‌ای اطلاق می‌گردد که در زمان معرفی آن در زمینه میزان ظرفیت محاسبه در واحد زمان در دنیا پیشرو باشد.

ناسا تصمیم دارد در سال ۲۰۲۴ در چارچوب طرحی به نام آرتمیس (Artemis)، برنامه سفر به ماه را به اجرا بگذارد و قرار است نخستین زن فضانورد نیز در این مأموریت به تنها قمر زمین اعزام گردد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13803
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها