چهل و دومین سالگرد آغاز ماموریت ویجر-۱

0 2,056

وویجر-۱ (Voyager-1) هم‌اکنون دورترین ساخته دست بشر از زمین است. ماموریت وویجر شامل دو فضاپیمای وویجر-۱و۲ است. وویجر-۱ چهل و دو سال پیش در ۵ سپتامبر (۱۴شهریور) سال ۱۹۷۷ به قصد کاوش سیاره‌های خارجی منظومه شمسی (مشتری، زحل، اورانوس، نپتون و پولتو) و پس از آن کاوش در فضای میان ستاره‌ای به فضا پرتاب شد.
وویجر-۲ ۱۶ روز پیش از خواهر خود یعنی وویجر-۱ ماموریت خود را آغاز کرد اما به دلیل اینکه مسیرش با وویجر-۱ تفاوت دارد هم‌اکنون بسیار از آن عقب‌تر است، به طوری‌ که وویجر-۱ که در سال ۲۰۱۲ از منظومه شمسی خارج شد هم‌اکنون ۱۹ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد و وویجر-۲ که در ۲۰۱۸ از منظومه شمسی خارج شد هم‌اکنون فاصله‌ای ۱۷ میلیارد کیلومتری از خورشید دارد.
به گفته ناسا هم‌اکنون مدت زمان ارسال یا دریافت سیگنال از وویجر-۱ حدود ۱۷ ساعت است. پژوهشگران ناسا می‌گویند وویجر-۱ تا ۴۰ هزار سال دیگر به هیچ ستاره‌ای نزدیک نخواهد شد. هرچند سال‌ها قبل از آن به دلیل اتمام سوخت و ذخیره انرژی خاموش خواهد شد. با این حال دانشمندان امیدوارند تماس با وویجر-۱ تا سال ۲۰۲۳ ادامه یابد. این تماس برای وویجر-۲ بیشتر ادامه خواهد داشت.