کشف ۲۱ سیاره خارج از منظومه شمسی توسط تلسکوپ تِس

0 786

آژانس فضایی آمریکا، ناسا (NASA)، اعلام کرده تلسکوپ تِس (TESS) در سال نخست فعالیت خود ۲۱ سیاره خارج از منظومه شمسی را شناسایی نموده و علاوه بر آن تعداد زیادی سیارک و ستاره دنباله‌دار نیز ثبت کرده است. تلسکوپ تس توسط سازمان ناسا و برای شکار سیاره‌های دوردست طراحی شده است. اکنون به نظر می‌رسد این تلسکوپ فضایی در سال اول فعالیت خود عملکرد خوبی داشته است.

تلسکوپ تس با جمع‌آوری اطلاعات کافی به دانشمندان کمک کرد ۲۱ سیاره خارج از منظومه شمسی را کشف کنند. جالب آنکه تس در رصد سیاره‌های خارج از منظومه شمسی نیز سیارک‌ها و ستاره‌های دنباله‌دار متعددی را رصد کرده است. علاو ه بر این‌ها تلسکوپ مذکور تاکنون ۶ ابرنواختر را مورد شناسایی قرار داده است؛ ابرنواخترها نشان دهنده انفجار ستارگان مرده هستند.

جورج ریکر (George Ricker)، محقق ارشد تلسکوپ تس، در بیانیه‌ای در این باره می‌گوید: «سرعت و قدرت بهره‌وری این تلسکوپ در سال نخست عملیات آن از انتظارات ما فراتر بوده است. تس علاوه بر کشف مجموعه‌ای از سیارات خارج از منظومه شمسی گنجینه‌ای از رویدادهای اخترفیزیکی را نیز ثبت کرده است.» این درحالی است که در اوایل ماه جاری ناسا اعلام کرد ماموریت تلسکوپ مذکور را ۲ سال بیشتر می‌کند و تا سال ۲۰۲۲ میلادی آن را در فضا نگه می‌دارد.

تلسکوپ فضایی تس با بودجه ۲۰۰ میلیون دلار ساخته شده و به آسمان فرستاده شد. این تلسکوپ در سال نخست فعالیت خود نیمه جنوبی آسمان را رصد کرده و اکنون دوربین‌های خود را به سمت شمال چرخانده است. تس طی فعالیت خود روی بسیاری از ستارگان درخشان نزدیک زمین تمرکز کرد؛ این ابزار طوری ساخته شده تا سیاره‌های خاصی را شناسایی نماید. در مرحله بعد تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) این سیارات را با دقت بیشتری بررسی خواهد نمود.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13599
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها