به روزرسانی ابزار اکتشافی ماه توسط آژانس فضایی اروپا

0 570

فضانوردان آپولو ۱۱ (Apollo 11) در سفر نیم قرن قبل خود به کره ماه از یک ابزار پیشرفته برای جمع آوری نمونه‌های خاک و سنگ و بازگرداندن آن‌ها به زمین استفاده کردند و حالا قرار است این ابزار بازسازی شود. شرکت فرانسوی کامکس (Comex) تحت نظارت آژانس فضایی اروپا (European Space Agency) تلاش می‌کند با به روزرسانی این دستگاه اکتشافی، نسل جدید آن در سفر آتی فضانوردان به تنها قمر کره زمین مورد استفاده قرار بگیرد.

در حال حاضر این نمونه به روزشده در شرایط شبیه‌سازی و مشابه با کره ماه در حال بررسی و آزمایش است تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود.

تکه سنگ‌هایی که در مأموریت‌های مختلف فضاپیماهای آپولو ۱۱ از کره ماه به زمین منتقل شدند، دانش بشر در مورد کره ماه و منشأ شکل‌گیری منظومه شمسی را به میزان قابل توجهی ارتقا بخشیدند ولی جمع‌آوری آن‌ها به هیچ وجه کار ساده ای نبود؛ به خصوص که لباس فضانوردان قبل از هر چیز برای زنده نگه داشتن آن‌ها طراحی شده بود و توان حرکت و خم شدن افراد را به شدت محدود می‌نمود. بنابراین آن‌ها با دشواری فراوان قادر به نمونه‌برداری شخصی از سطح ماه بودند.

لباسی که قرار است فضانوردان مسافر کره ماه بعد از نیم قرن به تن کنند کماکان بسیار محدودکننده است؛ به همین دلیل قرار است ابزاری به روز شده به نام لِسا (Lunar Evacuation System Assembly به اختصار LESA) برای نمونه‌برداری از سطح ماه تولید شود که با موفقیت در عمق ده متری یک استخر مورد آزمایش قرار گرفته است. کامکس یک ابزار جانبی دیگر به نام نِست (Nearby Equipment Support Trolley به اختصار NEST) هم تولید کرده که علاوه بر نمونه‌برداری، جهت انتقال فضانوردان مجروح در سطح ماه هم قابل استفاده است. زمان تکمیل این دستگاه‌ها هنوز اعلام نشده است.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13540
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها