اصلاح ژن در فضا برای نخستین بار

0 511

دانشمندان برای نخستین بار موفق به اصلاح ژن در فضا شدند. آن‌ها از تکنولوژی کریسپر (Cas9) استفاده کردند تا برای نخستین بار ویرایش دی ان ای (DNA) در فضا را انجام دهند.

محققان در ایستگاه فضایی بین‌المللی از روش ویرایش ژن استفاده کردند تا موجب شکستن ژنوم مخمر شوند. هنگامی که مخمر شکستگی‌های دی ان ای خود را اصلاح کرد، محققان سرنخ‌هایی درباره اینکه چگونه سلول ها دی ان ای خود را در فضا اصلاح می‌کنند، یافتند.

همچنین، دانشمندان از تکنولوژی کریسپر استفاده کردند تا آسیب های دی ان ای ناشی از پرتوهای کیهانی را بازسازی کنند. این نوع آسیب به دی ان ای یکی از جدی‌ترین خطرهایی است که مسافران فضایی با آن مواجه می‌شوند.

طبق این گزارش، اگرچه سلول ها دارای شیوه‌ای برای اصلاح آسیب دی ان ای هستند، اما بروز اشتباهاتی در فرایند اصلاح منجر به پیامدهای منفی از جمله سرطان‌می شود. از همین رو٬ درک چگونگی مکانیسم اصلاح دی ان ای در فضا، از سلامت محققان فضایی محافظت می‌کند.

گفتنی است؛ کریسپر نوعی سیستم ایمنی تطابق پذیر در باکتری‌ها است که آن‌ها را قادر به کشف دی‌ ان‌ ای ویروس و سپس نابودی آنها می‌کند. کریسپر به دانشمندان اجازه می‌دهد تا تغییراتی در دی ان ای سلول‌ها ایجاد کنند.

براساس این گزارش، این تحقیقات به سرپرستی دانشجویان برنده در رقابت علمی ژن در فضا سال ۲۰۱۸ انجام شد.

منبع خبرگزاری فارس
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=13132
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها