ایده‌ای برای کنترل آب و هوای زمین از فضا

0 377

افزایش گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین تغییرات آب و هوایی به همراه داشته است که امنیت ساکنان سیاره را تهدید می‌کند. این موضوع باعث شده است در نگاهی بلندمدت ایده‌ای برای کنترل آب و هوای سیاره با قرار دادن فیلتر یا سایه‌بان بسیار بزرگ خورشیدی در فضا (space sunshade) مطرح شود. این سایه‌بان خورشیدی انرژی رسیده از خورشید به زمین را محدود می‌کند. پیشنهاد شده است که این فیلتر عظیم در نقطه لاگرانژی اول بین زمین و خورشید قرار گیرد.

سامانه گرانشی هر دو جرم بزرگ مانند زمین و خورشید دارای پنج نقطه لاگرانژی است که نیروی جاذبه این دو جرم یکدیگر را در آن نقاط خنثی می‌کنند. اگر فضاپیمایی با سرعت مناسب در این نقاط قرار گیرد در مداری پایدار یا تقریبا پایدار شروع به گردش می‌کند به‌گونه‌ای که همواره موقعیت خود نسبت به این دو جرم را حفظ می‌کند. یکی از این نقاط نقطه لاگرانژی اول یا L1 نامیده می‌شود. ایستگاه فضایی یا فضاپیمایی که در نقطه لاگرانژی اول قرار بگیرد همواره بین زمین و خورشید خواهد بود.

انجام طرح قراردادن سایه‌بان یا فیلتر عظیم خورشیدی در نقطه لاگرانژی اول طرحی بلند مدت است که دهه‌ها زمان خواهد برد و فناوری‌هایی خاصی باید برای آن توسعه یابند. اما پیش از تحقق هدف ساخت فیلتر عظیم خورشیدی برای کاهش گرمای زمین می‌توان پایگاهی فضایی در نقطه لاگرانژی اول احداث کرد که به جز کنترل آب و هوای زمین برای مقاصد کاوشی نیز استفاده شود. به دلیل آن که در نقطه لاگرانژی اول جاذبه زمین و خورشید یکدیگر را خنثی می‌کنند، می‌توان از پایگاه فضایی که در این نقطه قرار می‌گیرد  برای اعزام فضاپیماها و فضانوردان به هر نقطه از منظومه شمسی با حداقل سوخت موردنیاز استفاده کرد. همچنین این نقطه می‌تواند برای رصد مداوم فعالیت‌های خورشید و همچنین هشدار درباره طوفان‌های خورشیدی استفاده شود.

احداث پایگاهی دائمی روی ماه برای ساخت و سرهم کردن پایگاه فضایی و فیلتر خورشیدی بسیار کمک خواهد کرد؛ زیرا انرژی لازم انتقال اجزای سازنده از ماه به نقطه لاگرانژی اول کمینه خواهد بود.

منبع terradaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12905
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها