روسیه به دنبال بکارگیری همیاران روباتیک در فضا

0 496

مالک محمدی: گرچه در دوران شوروی استفاده از سایبرنتیک چندان خوشایند مسئولان نبود و آنها نمی‌خواستند ماشین جای انسان را بگیرد اما این فناوری در سال‌های بعد از فروپاشی به‌تدریج جایگاه خود را یافته و امروز مؤسسات زیادی در روسیه به دنبال استفاده از ربات‌ها هستند.
در فناوری فضایی به‌کارگیری ربات‌ها اینک به‌طور جدی پیگیری می‌شود. در حال حاضر دانشمندان روسیه بر روی دو نوع از ربات‌ها مشغول به‌کار هستند:« یک گروه که خود به تنهایی و با برنامه ریزی‌های رایانه‌ای می‌توانند فعالیت کنند و درنهایت از طریق سامانه‌های رایانه‌ای کنترل می‌شوند و نوع دوم که می‌توان آنها را “همیاران رباتیک” نامید. این گروه با استفاده از عینک‌های نمایشگر دنیای مجازی که اداره‌کنندگان در داخل محل‌های امن در زمین، ایستگاه فضایی و یا پایگاهی در ماه بر چشم می‌زنند و سامانه‌های ویژه، تحت کنترل و فرمان قرار گرفته و کارهای مورد نظر را انجام می‌دهند.»
بر اساس خبرهای منتشره در رسانه‌های غربی، روسیه تا پایان امسال دو روبات بانام فئودور (FEODOR) را با سفینه سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد فرستاد تا در انجام برخی فعالیت‌ها به فضانوردان کمک کنند. این روبات‌ها که حدود ۱۸۰ سانتیمتر قد و تقریباً ۱۰۰ کیلو وزن‌دارند می‌توانند ۲۰ کیلو بار را جابجا کنند. اما مهم‌ترین ویژگی آنها این است که در عملیاتی مانند راهپیمایی فضایی، می‌توانند وارد عمل شوند و دیگر نیاز نیست فضانوردان عملیات خطرناک در بیرون از ایستگاه فضایی را انجام دهند.
نوع دیگری که به‌تازگی در کارخانه مرکزی صنعتی روسیه تحت سرپرستی اولگ نویتسکی فضانورد روسیه در حال آزمایش است، روبات‌هایی هستند که مستقیماً با استفاده از عینک‌های دنیای مجازی و سامانه‌های متصل به بدن فضانورد عمل می‌کنند. تمرین‌های انجام‌شده نشان داد که به‌کارگیری این روبات نه تنها باعث حفظ سلامت جانی فضانورد می‌شود که سرعت انجام کارها را به شکل شگفت‌انگیزی بالا می‌برد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12864
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها