شبیه‌سازی کامل مأموریت نانوماهواره در فضا

0 467

شرکت بریتانیایی اپن کازموس (Open Cosmos) در همکاری با سازمان فضایی اروپا (ESA) نرم‌افزار و سخت‌افزاری شبیه‌ساز برای طراحی نانو ماهواره عرضه کرده است. این نرم‌افزار و سخت‌افزار به ترتیب beeApp و beeKit نام دارند و با ترکیب آن‌ها امکان طراحی بارهای مفید نصب‌شده روی نانو ماهواره‌ها در شرایطی مشابه شرایط واقعی مداری فراهم می‌شود. عملکرد این نرم‌افزار و سخت‌افزار تعاملی به‌گونه‌ای است که حرکت مداری و رفتار باس ماهواره را در مراحل طراحی و آزمون برای بارهای مفید شبیه‌سازی می‌کنند.

نرم‌افزار beeApp که به صورت برخط کار می‌کند، امکان تعریف کامل مأموریت نانو ماهواره شامل انتخاب پرتابگر، ایستگاه‌های زمینی و اندازه ماهواره را فراهم می‌کند. همچنین این نرم‌افزار مقدار انرژی دریافتی از خورشید و زمان‌های ارتباط نانو ماهواره با ایستگاه‌های زمینی را نیز شبیه‌سازی می‌کند. این داده‌ها را می‌توان برای ایجاد طرح بهینه مأموریت نانو ماهواره استفاده کرد.

نرم‌افزار beeApp داده‌های شبیه‌سازی مداری مانند مقدار انرژی دریافتی از خورشید و زمان عبور از فراز ایستگاه‌های زمینی را به سخت‌افزار beeKit می‌فرستد. سخت‌افزار beeKit مشابه ساختار واحدهای استاندارد به‌کاررفته در نانو ماهواره‌ها ساخته شده و در اندازه‌های سه، شش و یا 12 واحدی در دسترس است. این سخت‌افزار می‌تواند رفتار باس نانو ماهواره و همچنین رفتار رایانه و مدارهای الکتریکی آن را برای تسهیل طراحی و آزمایش بارهای مفید نصب‌شده تقلید کند. با ایجاد ارتباط بین نرم‌افزار و سخت‌افزار امکان شبیه‌سازی کامل مأموریت ماهواره در فضا و چگونگی عملکرد بارهای مفید آن فراهم می‌شود.

طراحان می‌توانند با استفاده از این دو ابزار طرح ماهواره را بهبود دهند و بهینه کنند. درواقع این دو ابزار شبیه‌ساز امکان بررسی عملکرد بارهای مفید نانو ماهواره را در شرایطی مشابه شرایط واقعی مدار فراهم می‌کنند. علاوه بر قابلیت‌های فوق، سخت‌افزار beeKit امکان تحمل شرایط آزمایش پرواز فضایی مانند لرزش‌های مکانیکی و تنش‌های حرارتی را دارد.

شرکت اپن کازموس این ابزارهای را در قالب طرح پایونیر (Pioneer) سازمان فضایی اروپا انجام داده و آن‌ها را با حمایت این سازمان به صورت رایگان در اختیار شرکت‌های فراهم‌کننده خدمات فضایی قرار می‌دهد.  مدیر طرح پایونیر هدف این طرح را ریسک زدایی از سرمایه‌گذاری در حوزه فضایی و کمک به صنعت فضایی اروپا با فراهم کردن امکانات آزمون در شرایط مداری برای شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات فضایی بیان کرده است.


منبع Phys
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12854
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها