سامانه‌ای ماهواره‌ای برای مکان‌یابی دقیق سیگنال‌های رادیویی

0 685

شرکت آمریکایی هاوک‌آی ۳۶۰ (Hawkeye 360) در اسفند ۱۳۹۷ اعلام کرده است که اکنون با استفاده از سه ماهواره این شرکت که در مدار زمین قرار گرفته‌اند می‌تواند سیگنال‌های رادیویی را ردیابی کند و خدمات‌دهی تجاری را به مشتریانش آغاز کرده است. سه ماهواره این شرکت در آذر ۱۳۹۷ با ماهواره‌بر فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) در مدار زمین قرار گرفتند. استفاده از پرواز جمعی (formation flying) از ویژگی‌های مهم ماهواره‌های هاوک‌آی ۳۶۰ است و آرایش خاص ماهواره‌ها نسبیت به یکدیگر امکان تعیین دقیق محل ارسال سیگنال‌های رادیویی را فراهم می‌کند. سه ماهواره هاوک‌آی ۳۶۰ در آرایش خاص پروازی خود ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند. این شرکت می‌تواند فعالیت‌های باندهای مختلف رادیویی را تشخیص دهد و آن‌ها را مکان‌یابی و تحلیل کند. برای مثال یکی از کاربردهای موقعیت‌یابی دقیق این سامانه راستی آزمایی محلی است که یک ناو برای موقعیت خود اعلام می‌کند.

در آزمون‌های اولیه این سه ماهواره، شرکت هاوک‌آی ۳۶۰ نشان داده است که می‌تواند منابع سیگنال‌های مختلفی مانند کانال وی‌اچ‌اف ۱۶ و ۷۰، فرستنده‌های رادیویی تعیین مکان‌ اضطراری (Emergency Position Indicating Radi Beacon به اختصار EPIRB)، سیگنال‌های سامانه شناسایی خودکار (automatic identification system به‌اختصار AIS)  که برای ردیابی کشتی‌ها به کار می‌رود و همچنین سیگنال‌های راداری دریایی را مکان‌یابی کند.پس از تعیین موقعیت فرستنده سیگنال، شرکت هاوک‌آی با تحلیل سیگنال‌های دریافتی امکان‌هایی مانند پاسخ اضطراری و کاربردهای تحلیل طیفی را فراهم می‌کند.

از زمان شروع فعالیت هاوک‌آی ۳۶۰ به صورت استارت‌آپ در اکتبر ۲۰۱۵ فعالیت این شرکت توجه سازمان‌های دفاعی جاسوسی و همچنین تجاری را به خود جلب کرد. این شرکت تاکنون توانسته ۲۸ میلیون دلار سرمایه جذب کند و در مدتی کمی بیش از سه سال از مرحله جذب سرمایه اولیه به پرواز عملیاتی برسد. قرار است سه ماهواره دیگر این شرکت در اواخر سال ۲۰۱۹ یا اوایل ۲۰۲۰ به فضا بروند.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12846
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها