ماجرای عکس سیاهچاله‌ای که ۵۵میلیون سال نوری با ما فاصله دارد

0 1,098
نخستین تصویر از سیاهچاله توسط تلسکوپ افق رویداد ثبت شد. این سیاهچاله ۵۵میلیون سال نوری با ما فاصله دارد و با قطری ۳میلیون برابر کره زمین، به آن لقب هیولا را داده‌اند.
در فاصله‌ی ۵۵میلیون سال نوری با ما و در کهکشان ام۸۷ (M87) سیاهچاله‌ای بانام پاهلی (Pōwehi) یا کمانه‌ای وجود دارد که اخیراً تصویری از آن به‌عنوان نخستین تصویر واقعی از یک سیاهچاله توسط ناسا (NASA) منتشر شد. گفتنی است فاصله نوری (Light Year) جزو واحد‌های اندازه‌گیری طول در کیهان‌شناسی و نجوم است که برای نشان دادن آن از مخفف ال‌وای (LY) نیز استفاده می‌کنند. سال نوری معادل مسافتی است که نور در خلأ و در مدت یک سال می‌پیماید که برابر با ۹پتامتر (9Pm) یا ۹.۴۶۰.۷۳۰.۴۷۲.۵۸۰.۸۰۰متر و یا ۹.۵هزار میلیارد کیلومتر است. با توجه به فاصله ۵۵میلیون سال نوری این سیاهچاله با سیاره ما، برای تعیین فاصله نجومی آن با زمین می‌بایست عدد۵۵ را در ۹.۵هزار میلیارد کیلومتر ضرب کنید.
ثبت نخستین تصویر از سیاهچاله
برای نخستین بار دانشمندان توانستند تصویر واقعی از یک سیاهچاله را بافاصله ۵۵میلیون سال نوری به ثبت برسانند. البته این تصویر در بازه زمانی ۱۰روزه و در سال۲۰۱۷ به ثبت رسیده است، اما آن‌ها پس از دو سال تجزیه‌وتحلیل داده‌ها توانستند آن را در سال۲۰۱۹ به‌صورت رسمی منتشر کنند.

دلیل تأخیر در انتشار تصاویر
برای اینکه چرا دانشمندان تصویر این سیاهچاله را با تأخیر دوساله به‌صورت رسمی منتشر کردند می‌توان پاسخ‌های متعددی را بیان کرد. نخستین دلیل این است که در هر رصد شبانه فقط یک پتابایت از داده‌ها قابل‌بررسی است و این در حالی است که حجم تصاویر ارسالی از تلسکوپ افق رویداد حدود ۵هزار ترابایت بود. درواقع محققان با طراحی یک الگوریتم توانستند ۵هزار ترابایت تصویر را پردازش کنند و نتیجه نهایی را به معرض نمایش عموم درآورند.

برای ثبت این تصویر از ۸تلسکوپ در ۶موقعیت مکانی مختلف استفاده‌شده است. تلسکوپ افق رویداد (Event Horizon) جزو تلسکوپ‌های پژوهشی برای ساخت یک آرایه بزرگ تلسکوپی محسوب می‌شود که دارای ۸شبکه جهانی از تلسکوپ‌های رادیویی است. ازاین‌رو برای جمع‌آوری تمامی این اطلاعات به زمان زیادی نیاز بود؛ چراکه امکان انتقال این حجم از داده‌ها از طریق اینترنت ممکن نیست و می‌بایست اطلاعات مربوط به تصاویر این سیاهچاله را به کمک هارد درایوها منتقل می‌کردند.
منبع گجت نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12842
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها