موش ها در ایستگاه فضایی بین المللی چه می‌کنند؟

اخیراً از ۲۰ موش آزمایشگاهی طی سفرشان به ایستگاه فضایی بین‌المللی فیلم‌برداری شده است. این فیلم و کلاً سفر موش‌ها به فضا، به‌این‌علت بوده که دانشمندان سعی داشتند، به اثرات حضور طولانی مدت انسان‌ها در فضا پی ببرند و ببیند این اتفاق چه تأثیری روی بدن یک موجود زنده می‌گذارد. حال دیدن ویدیوهای یادشده خالی از لطف نیست و به‌نوعی مشخص می‌کند که موش‌ها در فضا و ایستگاه فضایی بین‌المللی چه می‌کنند؟
محققان ناسا چندین روز به بررسی نحوه عملکرد این موش‌ها در حالت بی‌وزنی پرداخته‌اند و اکنون مدعی شده‌اند که پس از تمامی آزمایشات و سفر این ۲۰ موش به ایستگاه فضایی بین‌المللی، تمامی آنها در سلامت جسمی مناسبی به سر می‌برند و خوشحال هستند.
البته متخصصین این آژانس فضایی بعید می‌داند آنها در فضا هم به علت شرایط موجود، حس خوبی را تجربه کرده باشند چراکه چنین چیزی کاملاً در این ویدیوها نشان داده نمی‌شود.
۲۰ موش آزمایشگاهی مذکور ماده بودند و سنی معادل ۱۶ تا ۳۲ هفته داشتند. این موش‌ها تقریباً ۱۷ الی ۳۳ روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی سپری کرده‌اند که نسبت به  طول عمر این جاندار، زمان زیادی است. بدین ترتیب آنها قسمت بزرگی از زندگی خود را در فضا سپری کرده‌اند اما آن‌چنان تغییرات زیادی در بدن آنها مشاهده نشده است.
این موش‌ها در فضا مثل گذشته غذا می‌خورند، خود را تمیز می‌کنند، دست‌وپا می‌زنند و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. تنها نکته قابل‌توجه در ویدیوها این است که موش‌ها از حالت بی‌وزنی به وجود آمده استفاده می‌کنند و به دور قفسشان می‌دوند.
البته محققان باور دارند، در این فضا موش‌ها به‌صورت غریزی سعی کرده‌اند که از فعالیت فیزیکی لذت ببرند تا سرزنده شوند اما باز هم باید در این زمینه تحقیقاتی صورت پذیرد تا علل چنین حرکت غیرمنتظره‌ای مشخص شود.