موزه يادمان‌های فضایی روسيه، یک مقصد جذاب در سفر نوروزی به مسکو

0 2,057

مريم فخيمی: موزه يادمان‌های فضانوردی يا موزه اکتشافات فضايی، يکي از موزه‌های برتر جهان است که در شمال‌شرقی مسکو پايتخت روسيه واقع شده است.
ساخت بنای اوليه اين موزه در سال 1964 آغاز شد. اين بنا که به “فاتحان فضا” مشهور است، طراحی و مهندسی منحصر به فردی دارد. درب‌های اين موزه در 10 آوريل 1980 در آستانه بيستمين سالروز سفر نخستين انسان به فضا يعنی يوری گاگارين برای بازديد عموم گشوده شد.در سال 2008 ميلادی بخش جديدی به موزه اضافه شد که يک ميدان کروی شکل و مجهز به سامانه خورشيدی است. اين موزه در ابتدا با هدف معرفی فعاليت‌های فضايی شوروی و روسيه آغاز به کار کرد. اما از سال 2009 و با افزايش فضای موزه به 3 برابر، بخش‌هايی به معرفی برنامه‌های سازمان‌های فضايی اروپا، آمريکا و چين اختصاص داده شد.
در اين موزه بيش از 85 هزار اثر ارزشمند چون فن‌آوری‌های فضايی،نجوم، اسناد، تصاوير، لوازم و تجهيزات فضانوردی و دست‌نوشته‌های فضانوردان نگهداری می‌شود. سالن اين مجموعه که به شکل سفينه طراحی شده بسيار متفاوت و جذاب است.


ماکت اسپوتنيک، اولين ماهواره ساخت بشر، کسپول فضايی يوری گاگارين،ماه نورد لوناخود، ماکت‌های فضانوردان، ماکت ايستگاه فضايی مير و ماکت سايوز از ديگر آثار مهمی است که در اين موزه نگهداری می‌شود.
از ديگر موارد جالب اين موزه دو سگ فضانورد روسی به نام “بلکا و استريلکا” هستند که بدن آن‌ها در محفظه‌ای مخصوص در موزه نگاهداری می‌شود. اين دو حيوان اولين موجودات زنده‌ای هستند که سالم به زمين بازگشتند. 
خانه تاريخی سرگئی‌کاراليف نيز از ديگر بخش‌های اين موزه است. سرگئی پاولوويچ کاراليوف رئيس و مهندس ارشد پروژه‌های فضايی شوروی از آغاز مسابقه فضايی آمريکا و شوروی در دهه‌های 50 و 60 ميلادی بود. کاراليوف به عنوان پدر برنامه فضايی شوروی شناخته می‌شود.


کافی‌شاپ، سالن سينما  و سالن کنفرانس از ديگر بخش‌های اين موزه است. در کافی‌شاپ اين مجموعه که در نزديکی ماکت سايوز و آپولو واقع است، می‌توان وعده‌های غذايی فضانوردان را امتحان کرد. سالن سينمای اين موزه که به شکل يک سفينه طراحی شده، از گنجايش 96 نفر برخوردار است. در اين سالن فيلم‌هايی از مراحل آماده‌سازی فضانوردان و زندگی آن‌ها در فضا نمايش داده می‌شود.

در وب سايت موزه امکان بازديد سه بعدی از بخش‌های مختلف آن اضافه شده است.
نمايش دست‌آوردهای قديمی و جديد فضايی از اهداف اين موزه است.حدود 300 هزار نفر در سال از اين موزه بازديد می‌کنند.
در صورتی که قصد سفر به روسيه و مسکو داريد،حتما از اين موزه جذاب ديدن کنيد.

 

منبع espash
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=1259
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها