سفر بدون بازگشت سه ایرانی به مریخ لغو شد

0 13,103
حدوداً چهار سال پیش بود که شرکتی به نام مارس وان (Mars One) خبر داد می‌خواهد بعد از گزینش، ۱۰۰نفر را از سراسر دنیا عازم سفر بدون بازگشت به مریخ کند. در مرحله نخست فراخوان این شرکت ۲۰۲۵۸۶نفر از سراسر دنیا برای سفر بدون بازگشت به مریخ اعلام آمادگی کردند که بعد از گزینش نهایی صد نفر ازجمله سه ایرانی به نام‌های الهه نوری، صادق مدرسی و سعید قندهاری انتخاب شدند.
حالا مارس وان که در سوئیس استقرار دارد اعلام ورشکستگی کرده و خبر داده که قادر به انجام مأموریت سفر بدون بازگشت به مریخ و انتقال این صد نفر به سیاره سرخ نیست. واحد غیرانتفاعی این شرکت به نام بنیاد مارس وان البته هنوز دایر است اما فعالیتی ندارد و بعید به نظر می‌رسد که پروژه سفر بدون بازگشت به مریخ آن عملیاتی شود.

ایده اصلی مارس وان برای سفر بدون بازگشت به مریخ تفاوت چندانی با دیگر رقبایش نداشت؛ طبق برنامه قرار بود که در ابتدا چند مأموریت بدون سرنشین توسط این شرکت به مریخ  انجام شود و پایگاه‌هایی برای سکونت انسان از طریق ربات در سیاره سرخ بنا گردد. در ادامه مأموریت‌های دیگری برای انتقال افرادی که پیش‌تر برای این سفر اعلام آمادگی کرده بودند انجام می‌گرفت.
نکته عجیب در مورد مارس وان اینکه قرار بود بخش اعظمی از بودجه موردنیاز برای این سفر بدون بازگشت به مریخ را از طریق یک برنامه تلویزیونی تأمین کند. برنامه نیز شرحی واقعی از فرایند آماده‌سازی فضانوردان منتخب برای این سفر بود.

پیش‌تر شرکت مارس وان بیانیه‌ای به این شرح صادر کرده بود:
کلیه حقوق مادی مربوط به سفر بدون بازگشت به مریخ برای آن محفوظ است چراکه این مأموریت فرصت‌های مادی زیادی را برای آن فراهم می‌کند که از تبلیغات روی محتوای ویدیویی و حقوق انتشار گرفته تا مالکیت معنوی و رویدادها، بازی‌های ویدیویی، اپلیکیشن ها و بسیاری دیگر را شامل می‌شود.
البته اشاره‌کنیم که مارس وان برنامه‌های دیگری را هم برای تأمین سرمایه سفر بدون بازگشت به مریخ در نظر داشت اما حالا این‌طور به نظر می‌رسد که این برنامه‌ها آن‌طور که باید کافی نبوده‌اند. نخستین مأموریت رباتیک و بدون سرنشین این شرکت به مریخ بنا بود که اوایل سال۲۰۱۸ کلید بخورد اما آن سفر بارها و بارها به تعویق افتاد. مارس وان در آخرین بیانیه‌های خود اعلام کرد که ربات‌هایش را اواسط سال۲۰۲۰ به مریخ عازم می‌کند و سفر بدون بازگشت به مریخ نیز کمی بعدازآن تاریخ اتفاق می‌افتد.
منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12391
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها