1397/11/17

ربات‌های هوشمند برای بررسی اثر تشعشعات کیهانی راهی فضا می‌شوند

کارشناسان ۲ربات هوشمند، به نام‌های هلگا (Helga) و زوهَر (Zohar) طراحی کرده‌اند که می‌تواند برای کمک به محافظت از فضانوردان در برابر اشعه‌های کیهانی و طوفان‌های خورشیدی مورداستفاده قرار گیرند. این ۲ربات، قرار است در اولین پرتاب کپسول فضایی اوریون (Orion) به کره ماه، داخل سفینه قرار بگیرند تا دانشمندان...
ربات‌های هوشمند برای بررسی اثر تشعشعات کیهانی راهی فضا می‌شوند

این ۲ربات، قرار است در اولین پرتاب کپسول فضایی اوریون (Orion) به کره ماه، داخل سفینه قرار بگیرند تا دانشمندان بتوانند به بررسی اثرهای تشعشعات کیهانی بر فضانوردان در مأموریت‌های آتی بپردازند.
این ۲ربات بیش از ۵۶۰۰حسگر دارند و می‌توانند کوچک‌ترین اثرات فضا بر بدن انسان را جذب و به مرکز کنترل برای بررسی‌های بیشتر ارسال کنند.
ساخت و نصب ۲ربات فضانورد به‌وسیله محققان آژانس فضایی اتحادیه اروپا (ESA) در دست انجام است. پرتاب ربات‌ها در جریان مأموریت اکتشافی ناسا به نام Mission-۱ انجام خواهد شد که شامل مأموریت غیرانسانی رفت به کره ماه و بازگشت به زمین است.
محققان اعلام کرده‌اند وجود اشعه ماورای بنفش یکی از اصلی‌ترین خطرها برای سلامت فضانوردان در فضاست. در پژوهش‌های پیشین مشخص شد که فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی میزان اشعه ماورای بنفشی بیش از ۲۵۰ برابر از ساکنان زمین دریافت می‌کنند که این میزان در سفرهای طولانی‌مدت فضایی می‌تواند بسیار بیشتر و به میزان ۷۰۰ برابر باشد.
پرتو و اشعه‌های کیهانی به‌ویژه امواج ماورای بنفش زمینه‌ساز ابتلای خدمه سفینه فضایی به انواع سرطان می‌شوند و این‌یکی از عامل‌های محدودکننده در مأموریت به کره ماه و مریخ است.
هلگا و زوهر از ۳۸قطعه پلاستیک که معادل بافت انسانی است تشکیل‌شده‌اند که برای این ربات‌ها نقشی مانند استخوان، بافت نرم ماهیچه‌ای و ریه را تقلید می‌کنند.
از مدل‌های مشابه این ربات‌ها در بیمارستان برای اندازه‌گیری دوز مناسب تابش در برق‌درمانی بیماران سرطانی استفاده می‌شود.
علت انتخاب ربات‌های زن به دلیل افزایش میزان فضانوردان زن بوده است و نیز اینکه زنان در برابر اشعه‌های کیهانی آسیب‌پذیرتر از مردان هستند.
حسگرها در مناطق حساس بدن ربات‌ها، چون ریه، معده، رحم و مغز استخوان نصب‌شده‌اند و می‌توانند داده‌ها را ثبت و در زمان بازگشت ربات‌ها به زمین در اختیار دانشمندان قرار دهند.
علت ارسال ۲ ربات همزمان بررسی وضعیت آن‌ها در ۲  حالت دارای جلیقه محافظ تابش اشعه (ربات زوهر) و وضعیت بدون جلیقه محافظ تابش اشعه (هلگا) است.
جلیقه فضایی محافظ AstroRad نام دارد و در آینده می‌تواند برای نجات جان فضانوردان مورداستفاده قرار گیرد. جنس جلیقه محافظ از پلی‌اتیلن است که مانع از ورود پروتون‌های مضر به بدن انسان می‌شود.
ارسال ربات به فضا برای بررسی اثرهای کیهان بر بدن انسان پیش‌تر نیز انجام‌شده است و کارشناسان از رباتی به نام Matroshka phantom برای بررسی اشعه‌های کیهانی در ایستگاه فضایی بین‌المللی در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ استفاده کرده‌اند.
این ۲  ربات در شهر کلن آلمان در حال ساخت هستند تا در آینده روی صندلی مخصوص مسافر کپسول فضایی Orion به فضا پرتاب شوند.

فضانوردی و سرنشین‌دار | کاوش‌های فضایی |