بوئینگ ماه آینده کپسول فضایی بدون سرنشین پرتاب می‌کند

بوئینگ (Boeing) آماده است ماه آینده (مارس) نخستین کپسول فضایی خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کند.
قرار است کپسول استار لاینر (CST-100 Starliner) بوئینگ نخستین پرواز خود را بدون فضانوردان انجام دهد. کپسول مذکور به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب می‌شود و پس‌ازآنکه به‌طور رباتیک در کنار آزمایشگاه فضایی پهلو گرفت، به‌وسیله یک چتر نجات در ایالت تگزاس فرود می‌آید.
در همین راستا ماری بث دیویس (Marybeth Davis) سخنگوی بوئینگ دراین‌باره می‌گوید: «اگر این پرواز طبق برنامه‌ریزی انجام شود، بوئینگ آماده است تا کپسول را در ماه آگوست برای نخستین بار همراه فضانوردان به آسمان پرتاب کند.»
این مأموریت آزمایشی Orbital Flight Test نام دارد و از مقر فضایی کیپ کارناوال در فلوریدا انجام می‌شود. کپسول مذکور همراه یک ماهواره‌بر اطلس (Atlas V). به فضا می‌رود.
در ابتدا قرار بود پرواز در ۲۷ آگوست ۲۰۱۸ انجام شود، اما به دلیل برخی مشکلات طی تست موتورهای کپسول، این مأموریت به تأخیر افتاد. هرچند «استارلاینر» تاکنون به فضا پرتاب نشده، اما آزمایش‌های فرود با چتر نجات را با موفقیت انجام داده است.
در سال ۲۰۱۱ میلادی بوئینگ و اسپیس ایکس (SpaceX) با ناسا (NASA) قراردادی برای ارسال فضانوردان به فضا از خاک آمریکا امضا کردند. در همین راستا هر ۲ شرکت مشغول ساخت کپسول‌هایی برای این مأموریت هستند و قرار است پروازهای آزمایشی انجام دهند.

منبع خبرگزاری دانشجو