تلاش اسپیس ایکس برای صرفه‌جویی ۶میلیون دلاری در هزینه پرتاب

0 834

ایلان ماسک (Elon Musk) با تأسیس شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) و توسعه ماهواره‌برهای چندبار مصرف، از همان ابتدا به دنبال کاهش هزینه سفرهای فضایی بود و حالا با کامل کردن فرآیند بازیابی ماهواره‌برها، به دنبال استفاده مجدد از سایر بخش‌های فضاپیماهای خود ازجمله سپر حرارتی گران‌قیمت آنها رفته است.
یکی از قسمت‌هایی که شرکت اسپیس ایکس به دنبال بازیابی مجدد آن است، «Fairing» یا پسارگیر بوده که به دلیل ساختار خاص و مواد مورداستفاده گران‌قیمت در آن، ارزش بازیابی را دارد. لازم به ذکر است که پسارگیر به‌صورت یک قطعه الحاقی و برای محافظت از فضاپیما در مقابل دما و فشار بالا (سپر حرارتی) مورداستفاده قرارگرفته و معمولاً پس از تکمیل فاز پرتاب، از بدنه جداشده و سقوط می‌کند.
البته اسپیس ایکس هنوز موفق به فرود پسارگیر روی تور قایق بازیابی خود (به نام Mr.Steven) نشده بااین‌حال اسپیس ایکس نخستین شرکتی است که اقدام به بازیابی سپر حرارتی کرده و طبق محاسبات، از این طریق ۶میلیون دلار صرفه‌جویی خواهد کرد.
جالب است بدانید که پسارگیر موردبحث با ارتفاع ۱۳متر و عرض ۵ متر، تماماً از مواد دیرگداز ساخته‌شده و ۱۰۰۰کیلوگرم وزن دارد. اسپیس ایکس برای این سپر حرارتی دو پیشران نیتروژن مایع در نظر گرفته که هنگام سقوط از سرعت قطعه می‌کاهند و در ادامه، یک سامانه فرود مجهز به چتر نجات و GPS پسارگیر را با سرعت ۸کیلومتر در ساعت به قایق بازیابی نزدیک می‌کند.
هرچند تا این لحظه چند ثانیه پایانی فرآیند پیچیده شده و فرود مخروط نوک فضاپیما را که نقش سپر حرارتی را به عهده دارد، با مشکل مواجه کرده است. دراین‌بین افزایش سطح توری قایق بازیابی به ۳۷۰۰مترمربع نیز کارساز نبوده و قطعه ۶میلیون دلاری ایلان ماسک به دریا افتاده است.
گفتنی است تلاش اخیر که حتی طی آن نوک پسارگیر به توری قایق نیز برخورد کرد، با توجه به تلاش اول اسپیس اکس که در آن قطعه با اختلاف چند صد متری از قایق در آب سقوط کرد، پیشرفت قابل‌ملاحظه را نشان داده و احتمال می‌رود در پروژه بعدی، کمپانی آمریکایی بالاخره به هدف خود دست یابد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12284
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها