اولین ماهواره جهان با قابلیت پیکربندی مجدد

0 548

شرکت بریتانیایی فناوری ماهواره سوری (Surrey Satellite Technology Ltd) به اختصار SSTL، ساخت پلتفرم ماهواره مخابراتی کوانتوم (Quantum) متعلق به شرکت یوتلست (Eutelsat) را با موفقیت به اتمام رساند. این ماهواره که نخستین ماهواره در جهان با قابلیت پیکربندی مجدد می‌باشد، پتانسیل این را دارد که آغازگر عصر جدیدی در ماهواره‌های تجاری باشد. برنامه‌ریزی ماهواره مخابراتی کوانتوم را می‌توان در حالی که در مدار قرار دارد تغییر داد تا برای ماموریتی جدید آماده شود. ایستگاه زمینی این ماهواره قادر خواهد بود تا چهار عامل کلیدی را در ماهواره کنترل کند: توان، محدوده پوشش، فرکانس و پهنای باند. همه این عوامل می‌توانند برای سازگاری با شرایط ماموریت جدید تغییر داده شوند.

پس از سال‌ها تحقیق و با همکاری بین سازمان فضایی بریتانیا (UK Space Agency)، سازمان فضایی اروپا (ESA)، ایرباس و یوتلست، کوانتوم به عنوان یکی از اولین ماهواره‌های تجاری که قابلیت کنترل به صورت نرم‌افزاری را دارد ساخته شده است. در حقیقت نرم‌افزارها و الگوریتم‌های عملیاتی پیشرفته، عملکرد کلیه سامانه‌های درون ماهواره را بهینه‌سازی می‌کنند تا از بهره‌مندی حداکثری از منابع در اختیار ماهواره اطمینان حاصل شود.

ماهیت قابل برنامه‌ریزی ماهواره به این معنیست که می‌توان با توجه به نیازهای تجاری یا دولتی به سرعت برنامه‌ریزی آن را تغییر داد و هرچیزی، از ردیابی کشتی‌ها در دریا گرفته تا راه‌اندازی شبک‌های مخابراتی در مناطق گسترده بر سطح زمین را به وسیله ماهواره کوانتوم پوشش داد. در این ماهواره بر خلاف مدل‌های قدیمی‌تر که برای هر ترانسپاندر ماهواره یک تقویت‌کننده اختصاص یافته بود، توان فرستنده به صورت پویا بین ترانسپاندرها تقسیم می‌گردد. بنابراین شرکت‌های تجاری و اپراتورهای ماهواره‌ای دیگر لازم نیست که قبل از پرتاب ماهواره اتفاقات آینده را پیش‌بینی کنند و قادر خواهند بود تا سریعا به نیازهای بازار پاسخ دهند.

ماهواره کوانتوم که البته ارتباطی به ماهواره‌های مخابرات کوانتومی ندارد برای طول عمر ۱۵سال در مدار GEO
طراحی شده است. در این ماهواره بیش از ۶هزار قطعه سیم به کار رفته که
هرکدام از آنها پیش از اتصال به پلتفرم در اندازه‌ای خاص بریده شده و سپس
به صورت دستی در جای خود متصل شده‌اند. ضمنا ماهواره ۳۵۰۰کیلوگری کوانتوم
قرار است در سال جاری میلادی به فضا پرتاب شود.

برای درک بهتر اهمیت این ماهواره و تفاوت آن با ماهواره‌های مخابراتی فعلی پیشنهاد می‌شود که ویدیو زیر را مشاهده کنید.

 

منبع cbronline
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=12218
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها