تغییر در خدمه پرواز آزمایشی سفینه استارلاینر

سازمان فضایی آمریکا (NASA) اعلام کرد که مایک فینک (Michael Fincke) فضانورد باسابقه این سازمان جای اریک بوئه (Eric Boe) را در پرواز آزمایشی سفینه استارلاینر که قرار است در اوت۲۰۱۸ انجام شود خواهد گرفت.
سخنگوی ناسا دلیل برکناری اریک بوئه را مشکلات پزشکی اعلام کرد. به‌این‌ترتیب نخستین پرواز آزمایشی استارلاینر شرکت بویینگ (Boeing) با حضور مایک فینک و کریسفر فرگوسن (Christopher Ferguson) انجام خواهد شد.
ادوارد مایکل فینک زاده ۱۴مارس۱۹۶۷، شهر پیتسبورگ ایالت پنسیلوانیای آمریکا است. وی که به‌عنوان خلبان آزمایشگر در نیروی هوایی آمریکا (United States Air Force) با درجه سرهنگی خدمت می‌کرد دارای کارشناسی علوم هوانوردی و فضانوردی؛ کارشناسی علوم زمین‌شناسی، جوی و سیاره‌ای از پژوهشگاه فناوری ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology)، کارشناسی ارشد علوم هوانوردی و فضانوردی از دانشگاه استنفورد (Stanford University) و کارشناسی ارشد علوم فیزیکی ،زمین‌شناسی سیاره‌ای، از دانشگاه هوستون (University of Houston)‌ است.
به‌جز انگلیسی که زبان مادریش است به زبان‌های ژاپنی و روسی هم تسلط دارد. فینک در سال۱۹۶۶ به‌عنوان فضانورد انتخاب شد. وی تاکنون در سه مأموریت مداری در ایستگاه فضایی بین‌المللی فعالیت داشته و بیش از ۳۸۱شبانه‌روز از عمر خود را در فضا گذرانده است.

طی این مأموریت‌ها او ۹بار در فضا راهپیمایی کرده که در جریان آن‌ها توانست برنامه‌های مهمی مثل تعمیر، تعویض و نصب قطعات و واحدهایی را در بیرون ایستگاه فضایی به انجام برساند.
فینک دوره آموزشی برای پرواز با سفینه استارلاینر شرکت بویینگ همراه فضانورد ناسا نیکوله مان (nicole mann) و کریستوفر فرگوسن از شرکت بویینگ را آغاز کرده است. این سه نفر قرار است در ماه اوت سال۲۰۱۸ سفری ۱۴روزه با این سفینه را به ایستگاه فضایی بین‌المللی داشته باشند و تجهیزات آن را در فضا آزمایش کنند.
سفینه استارلاینر ساخت شرکت بویینگ یکی از چند سفینه‌ای است که ناسا برای ادامه پروازهای سرنشین‌دار خود انتخاب کرده است. به دنبال زمین‌گیر شدن کیهان‌پیمای شاتل در سال۲۰۱۱ ناسا تصمیم گرفت به‌جای آن‌که خود دست به ساخت سفینه فضایی بزند از شرکت‌های خصوصی کمک بگیرد و در این میان بوئینگ، اسپیس ایکس (Space X) و سیرا نوادا (Sierra Nevada) توانستند به ترتیب با ارائه سفینه‌های استارلاینر، دراگون و دریم‌چیسر، رضایت ناسا را به دست آورند و با این سازمان قرارداد ببندند.
منبع پرشین خودرو